Avatar billede ranni Forsker
24. september 2019 - 11:07 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Back up !!

Hej.
Kan jeg tage fuldstændig Back Up af min nuværende PC og så lægge Back Up èn på en ny PC.
EaseUs ToDo skriver i deres reklame, at det kan det program.

Med det lille kendskab jeg har til det her IT, tvivler jeg på div. købte programmer (video/billedede behandling) kan køre på den nye ????? selvom jeg downloads filer og nøgle.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2019 - 12:14 #1
Har du samme styresystem på både den gamle og nye computer?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2019 - 12:20 #2
hvis du kører et image over, så kan win mangle drivere - men det kan normalt klares bagefter. Ellers får du en 1:1 kopi - muligvis skal du justere partitionsstørrelse også hvis den nye har en anden størrelse disk (klares med minitool partition wizard).
Avatar billede ranni Forsker
24. september 2019 - 15:38 #3
Hej 220.... og Claes !!
De kører begge Win 10.

Mine købte programmer kommer vel ikke til at køre, de er aktiveret til den anden PC ??  - - eller er der igen . . . igen . . noget, jeg ikke har fattet ved det her moderne "tøjeri"..
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2019 - 15:58 #4
hvis du overfører et image, så er det helt ens, og burde køre for de fleste købeprogrammers vedkommende.
Min bror har dog fx en excel-udvidelse for specialister, og den er kringlet. Dens licens skal afmeldes på den gamle før den kan tilmeldes på den nye - det med én licens er ret bogstaveligt der. Jeg kan umiddelbart ikke komme i tanke om andre programpakker, der er på samme måde - men igen - du har typisk licens til en pc og ikke familielicens.
Reelt bør du - efter test på den nye - afinstallere på den gamle.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2019 - 16:01 #5
Enig i de betragtninger Claes57 kommer med :-)
Avatar billede ranni Forsker
24. september 2019 - 16:22 #6
Tak til 220... og Claes for rådene.
Jeg prøver at overføre programmerne.
Hele PC `ens back up tog næsten 10 timer selvom det Core i7.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2019 - 16:36 #7
et image (ikke backup) tager typisk 10-15 minutter hvis pc ikke laver andet. Du skal vælge løsningen 'Clone' som laver en 1:1 kopi af alt.
Avatar billede ranni Forsker
24. september 2019 - 19:52 #8
#7.
Nu skal lige finde et program, der kan clone filer.
Så vil jeg prøve at clone kun programfiler
Ashampoo Backup og EaseUs Todo kan åbenbart kun clone partitioner.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2019 - 20:10 #9
Du SKAL clone hele partitionen, ellers mister du forbindelser fra Windows til programmer. Helt ærlig, få en prof til at flytte det for dig, så det ikke går galt.
Avatar billede ranni Forsker
24. september 2019 - 20:45 #10
#9.
Jeg er desværre kommet i en situation heldigvis i en forholdsvis høj alder.
Jeg kan ikke tale og skal liftes i stolen foran PC `erne.
Ingen hjemmehjælpere må/kan hjælpe med det her.
Jeg må selv lave fejl og lære af det.
Jeg har nu i 15 år digitaliseret og redigeret et stort antal videobånd og "kokset" 4-5 PC `er.
Jeg har så købt programmer . .  . igen.
Det prøver jeg så at undgå, ved at dække mig med Back Up eller cloning.

.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2019 - 21:10 #11
Der er ofte (i hvert fald hos mig) annoncer i lokalaviser med it-kyndige, der tilbyder hjælp. Har du en sådanne, der klarer hjemmebesøg (det er normalen) så ring og hør. Det er billigere end en ny pc.
Avatar billede ranni Forsker
24. september 2019 - 21:59 #12
Jeg har 3 tilfælde kunnet nøjes med at føre PC tilbage i fabrikstilstand, men så skal jeg stadig købe en del programmer igen, for at få dem til at køre igen.
Det er det jeg prøver at undgå.
Denne PC har snart udtjent sin værnepligt (Lenovo 16 ram Core i7) og jeg prøver at undgå alt for mange igen køb af alle mine programmer. (på en eller anden måde) ? ? ?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2019 - 08:37 #13
når du kører tilbage til fabriksstandard, så slettes alt. Derfor vil du i EaseUs ToDo bruge Clone til at lave en 1:1 kopi af disken og indlæse det på den nye - så vil det meste virke.
Din pc-forhandler må elske dig, hvis Lenovo 16 ram Core i7 er udtjent... Når du har overført alt til den nye, og testet, at det virker, så sæt den gamle til fabriksstandard og undlad at starte den derefter (brug i hvert fald ikke din id, og vælg offline bruger) og sæt den i den blå avis - du burde kunne få 2-3000 kr for den umiddelbart (muligvis det dobbelte).
Avatar billede MADOlsen Forsker
25. september 2019 - 13:56 #14
#12
Jeg har 3 tilfælde kunnet nøjes med at føre PC tilbage i fabrikstilstand, men så skal jeg stadig købe en del programmer igen, for at få dem til at køre igen.

Det skulle godt nok helst ikke være nødvendigt at købe dine programmet igen, bare fordi du har ført PC'en tilbage til fabrikstilstand!