Avatar billede Smokey! DK Praktikant
01. januar 2019 - 12:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Køb af ram.

Hej folkens, håber lidt i kan hjælpe.
Jeg har brug for nogle nye ram, men er lidt i tvivl om jeg skal holde mig til kingston/corsair som man plejer, eller prøve dem der hedder G. Skill.
Men mit spørgsmål er hvilke der passer bedst til mit setup.
motherboard: Asus z-97 pro gamer
Grafik: GeForce 970 4gb
Processor: i5 4670k
Power: 800 w. (hvis det har nogle betydning)
RAM: 2x 4gb Kingston ddr3 2200 MHz
Så vil gerne op i ddr4, men hvilke er bedst til mit?? :)

På forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
01. januar 2019 - 12:22 #1
Du kan ikke bruge DDR4 RAM i et bundkort til DDR3. I linket herunder kan du se de RAM-blokke, som er testet ok med dit bundkort:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO_GAMER/Z97-PRO_GAMER_Memory_QVL.pdf?_ga=2.81393559.1291991779.1546341667-1331263618.1546108019
02. januar 2019 - 21:53 #2
#1 har naturligvis helt ret.
Jeg vil blot tilføje, at for det første, så skal du ikke være så ked af ikke at kunne bruge DDR4 ram. Dit system er sidste generation af den "gamle" intel CPU architecture- og det vedbliver til dato, at være et af de bedste all-around, gaming builds. Hastighedsforskellen på DDR3 og 4 ville teoretisk være meget tæt på 0. Du kan få bedre ydelse på andre måder. Kan du fortælle lidt mere om dine nuværende ram? Kingston laver forskellige serier og de kører 2200 mhz. (?!) hvilket slår mig som en pudsig hastighed.

Du nævner G-skill, nogen bestemt grund? Grunden til at jeg spørger er, at g-skill af mange passionerede gamere og hardware tweaks ( som jeg selv ) er regnet som noget af det ypperligste! De er ofte dog også noget dyre, så spørg dig selv om hvor meget du vil betale ekstra for en relativt begrænset ekstra ydelse.
Dit største performance-boost RAM-wise ligger plain and simple i, at fordoble din kapacitet fra 8-16 gigabyte.

Kingston / G-skill ram der passer dit system:
http://bit.ly/kingston-gkill-compare

Der er 3 umiddelbare, key factors der spiller ind når vi snakker ram og performance: 1. clock frekvens, altså hastigheden opgivet i MHz. 2. Timings,  CL, TRCD, TRP & TRAS som er clock cycles der måler hastighed i forhold til latency. 3. Voltage. Hvor høj spænding arbejder rammene ved -og snarere; HVOR høj spænding kan de håndtere at arbejde stabilt ved.

-