Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 15:16 Der er 36 kommentarer

Kan ikke opsætte HDD, da jeg hverken kan vælge GPT eller MBR

Hej kære computerworld.
Jeg står i et problem, da jeg lige har købt en Baracuda 1TB HDD.
Jeg har sat den op med Sata kabel osv.
Problemet er at min PC ikke kan se HDD'en. Derfor har jeg under diskhåndtering prøvet at initialisere min HDD, men kan hverken bruge CPT(Overholder ikke minimum krav) eller MBR (Den angivne fil er ikke fundet)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. december 2018 - 15:50 #1
Et måske dumt spørgsmål - kan du høre om HDD´en snurrer*? Hvis ikke det er tilfældet, så får den sandsynligvis ingen strøm.
Computeren burde kunne "se" den i diskhåndtering.

https://www.youtube.com/watch?v=cTbYyQkNxtk

Jeg har selv prøvet at pc´en ikke har kunnet "se" en ny HDD, men der var det en manglende forbindelse. Prøv evt. også med et andet SATA-kabel.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 16:03 #2
Fortæl hvilket styresystem du bruger Hvis Windows 10 så tryk på Wintasten + X og vælg Enhedshåndtering Under diske søg efter hardware gå derefter samme vej ind i Diskhåndtering se under Disk nr. om den er online
https://ibb.co/xHkFNFc
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 16:05 #3
Hej Erik.
Jeg skrevet lidt rundt. Har prøvet at tjekke alle SATA porte, men synes ikke den dukker op på min BIOS. Så er i tvivl om det kan skyldes SATA-kabel. Dog noget der undrer mig, er at jeg inde under enhedshåndtering kan se den under min SSD som "Ukendt enhed". Så alt i alt kan "se" den er på Endhedshåndtering, men i BIOS registerer den ikke den under mine SATA porte
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 16:11 #4
Hej Poko.
Har prøvet dette. Når jeg søger, så forsvinder min "Ukendt enhed" simpelt hen. Ved ikke om det bare er SATA kabel.
Har set under diskhåntering.
https://ibb.co/wRfyJk3
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 16:19 #5
Den skal være under diske i enhedshåndteringen . Og der ude hvor der er et rødt mærke i disk håndtering Skal du højreklikke og se om du kan vælge online?
Ellers må vi gå til Kommandoprompten og se om vi kan redde den
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. december 2018 - 16:22 #6
Prøv gratisprogrammet "Active KillDisk". Det er gratis. Det fjerner alt på den pågældende HDD.
Har selv brugt det med succes.

http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm

Når processen er færdig gå ind i diskhåndtering og tildel disk et bogstav. Så skulle den gerne køre.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2018 - 16:27 #7
Du skriver:"Den angivne fil er ikke fundet" Er der noget som helst på den disk?
Når den ikke er initialiseret skulle der ikke kunne være noget.
Står der på disken, at den ikke er allokeret? Det skal der stå for at man, helt ude til venstre, kan initialisere den.
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 16:31 #8
Disken jeg har sat i er helt ny, så der burde ikke være noget som helst på. Har lige vedhæftet nogle billeder, så i kan få et overblik over situationen.
https://ibb.co/TmhCN5w
https://ibb.co/jz9BCPz
https://ibb.co/4784k3d
https://ibb.co/hc649LY
https://ibb.co/wRfyJk3
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2018 - 16:37 #9
Disken står som ikke initialiteret. Dvs. den bliver set. Har du været helt ude til venstre i Diskhåndtering?
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 16:41 #10
Jaja har prøvet det hele i forhold til diskhåndtering. Det eneste jeg ikke forstår er at jeg kan se den under Enhedshåndtering og Diskhåndtering, men under BIOS, så registrerer den slet ikke min HDD.
https://ibb.co/YX9wD5c
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 16:41 #11
Gå til Søg Skriv CMD Så kommer den til at stå øverst højreklik på CMD og vælg kør som Administrator Så får du Kommandoprompten Her skriver du diskpart og trykker på enter der efter skal du skrive list disk og enter send gerne billede
https://ibb.co/yYnsyMV
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 16:43 #12
Hey Poko.

I forhold til at højre klikke og vælge online så kan jeg kun vælge offline, så jeg formoder den allerede er "online"
https://ibb.co/wyjqXmf
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 16:45 #13
Nej der skal stå Online på den men jeg har en mistanke om at den er syg
men fortæl om du kan se den i CMD?
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 16:49 #14
Nu må du undskylde jeg spørger dumt. Er relativ ny inden for computer, men hvad jeg skal skrive i commandprompt for at vise det? Har kigget lidt hvor der står jeg skal skrive drev navnet men er ikke sikker.

I forhold til syg, hvad menes der? Altså har lige fået den og har sat den i for første gang.
Undskylder endnu en gang for min uvidenhed.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 16:56 #15
Der er et billede med der viser hvad du skal skrive først diskpart når den kommando er kørt så står der DISKPART>her skriver du list disk "v uden Her Skriver du"
altså list disk  og så trykker du på enter
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 17:02 #16
Ja har lige været inde og snuse der. Det virker ikke til at den er konfigureret til CPT. Dog siger den også pladsen er 0GB på disken,

https://ibb.co/9nPpxkM
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 17:03 #17
Løg mærke til at der står Online
https://ibb.co/Q9kBPJJ
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 17:05 #18
Jeg trækker mig du gør ikke hvad man foreslår.
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 17:09 #19
Hvis du føler jeg gør det så er det vel fair. Følger bare hvad der bliver sagt. Sagde den var online, men fik besked på noget andet.
Hvis du ikke ønsker at hjælpe mere, så må du have en god weekend
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. december 2018 - 17:09 #20
#14
Jeg kan godt forstå du undrer dig over ordet "syg" bliver brugt, men ikke desto mindre har jeg været ude for, at en halt ny HDD klikkede da jeg havde installeret den, og tændt for pc´en. Den var netop syg. Jeg fik dog uden problemer byttet den til en der var i orden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 17:15 #21
Jeg viser dig hvordan det ser ud når den er online det har dine billeder ikke vist på noget tidspunkt og så beder jeg dig køre en Kommandoprompt og vise resultatet hvilket du heller ikke gør og hvis jeg skulle kunne hjælpe dig med at få den aktiv var det vel det mindste du kunne gøre?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2018 - 17:16 #22
Når der i cmd står at størrelsen er 0, er der noget galt. En ikke allokeret disk vil, hvis den er i orden, vise den samlede størrelse.
Enig med #20. En helt ny disk kan godt være ubrugelig, eller "syg" om man vil.
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 17:16 #23
Så du foreslår muligvis at bytte den? Har samtidig skrevet med en side fra FB hvor jeg har kørt et "clean" på disken.
Kan egenligt godt se den muligvis må være i stykker når den sig at der er 0GB plads brugt og plads fri.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2018 - 17:21 #24
Prøv Harddisk Sentinel. Det kan godt prøves uden at betale noget.
Det kan vurdere dine diske. https://www.hdsentinel.com/
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. december 2018 - 17:23 #25
Nu kunne du jo så  have selected disken og skrevet en kommando men det bliver ikke fra mig den allerklogeste på Eksperten er jo her så han skal nok jælpe dig hvis han ellers kan finde opskriften på nettet!
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 17:29 #26
Hey Valby
Har lige taget en tur med programmet. Den registrer slet ikke min HDD
https://ibb.co/n8wsmDS
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2018 - 17:35 #27
Jeg kan forstå, at du har prøvet med et andet kabel til bundkortet, og vel også et andet strømstik.
Så tror jeg bestemt, at den disk er en bytter. Jeg har brugt HD Sentinel længe, og det virker meget pålidelig.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2018 - 21:06 #28
Ved ikke om jeg ser forkert, men hvorfor er din boot disk sat i sata 4 porten?
I min stationære der har jeg boot disken i port 1 og min data disk i port 2

Ved ikke dog om det har nogen praktisk betydning. Tænkte måske de første porte var betregnet til boot
Jeg har også 6 Sata porte i bundkort.
Avatar billede jepp3185 Novice
29. december 2018 - 21:22 #29
Altså fra køb af var min SSD i port 4, så tvivler stærkt på det har betydning.
Men har prøvet 3 af portene uden held 😅
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2018 - 21:31 #30
#29 Ok :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 07:59 #31
Tror måske også at den er defekt, men Seagate har værktøjer man kan hente og tjekke forskellige ting. Tror måske ikke det hjælper her, men det må vel være et forsøg værd:
https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 08:10 #32
Har du prøvet kun at have den nye disk alene på port 1 og så se om den er synlig i bios?
Mulighed for at tjekke på andet system/pc kunne også afprøves hvis muligt?

Hvis ikke nogen af disse her giver et resultat så ville jeg ikke bruge mere tid på disken.da den jo også er ny og du formodentligt har returret på den til en ny disk
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2018 - 12:13 #33
Hvis disken skal byttes, vil jeg foreslå at få f.eks. en Toshiba i stedet. Seagate har længe haft et dårligt ry.
Avatar billede jepp3185 Novice
30. december 2018 - 12:37 #34
Nogen specifikke modeller i kan recommendere fra Elgiganten?
Det skal bare være en HDD, benytter allerede SSD til styresystem
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2018 - 16:57 #35
Har ikke kigget på HHD tests på længe, men Seagate skulle nu ikke have problemer længere i følge siden her:
https://www.techradar.com/news/10-best-internal-desktop-and-laptop-hard-disk-drives-2016

og https://www.lifewire.com/best-sata-hard-drives-833475
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2018 - 17:43 #36
#35 Ok så er der åbenbart sket en  tiltrængt forbedring :-)