Avatar billede prox1 Forsker
29. november 2018 - 20:20 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Upgrade af pc

Det er kommet dertil..
Min gamle boks må på bænken
Sidst jeg havde de tanker, blev pc til en tandlægeregning
Naa..
Min gamle fra 2007 -dén stod sådan her:

ASUS P5K AiLifestyle Series 758,40
Intel Core 2 Duo E6750, 2.667GHz, 1333SB 1.116,00
1024 MB Performance Memory (A-Data Vites*2 766,40
GeForce 8600GTS PCI-E 256MB 1.105,60
Seagate Barracuda 7200.10 348,00
Antec New Solution NSK6000  263,20
NorthQ NQ-4001AT 400WATT Super Silent PS 241,60
Arctic Cooling Alpine 7 111,20
Samsung WriteMaster SH-S203B 216,00

Dét er altså mit 'nivau' Teknisk og prisklasse

Jeg har været pænt tilfreds, men nu er den både fyldt til randen, og derfor 'langsom' og så er den utilsvarende i fht. nye spil, såsom Battlefield-1 / red dead redemption2 ... i dét leje

Nu er jeg så i overvejelse om noget i 'denne retning'

Processor Intel Core i5 Model i5-4590 - 3.30GHz 3.3 GHz
Intel(R) Core(TM) i5-4590 CPU @ 3.30GHz
Antal kerner 4
Hukommelse DDR3 1.6 GHz 2 x 4 GB
Harddisk 1000GB
SSD 250 GB ????
Samsung WriteMaster SH-S203B
Grafikkort: Intel(R) HD Graphics 4600
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4 MB
Cabinet ????? gerne skuffe opdelt, og tilgængeligt fra begge sider
Arctic Cooling Alpine 7 ???? Tilstrækkelig/ god nok
NorthQ NQ-4001AT 400 WATT Super Silent PS ???400 nok

Men vil det være en pc for 6-8 år?
Hvis NEJ, hvad skal jeg så op på?

Der er også nogle ???. Dér ville det være super hvis der er nogle der har gode bud

Endelig er der bygget - Hvilken shop/ kæde kan i anbefale. Min forgående lev. eksisterer ikke mere..

(Jeg regner med at køre linux som hoved-OS, og en win7 som dual boot)

pfht!
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2018 - 20:28 #1
Nej, det vil ikke være "være en pc for 6-8 år". Alene det, at du ikke baserer den på en af de nyeste processorer og vil bruge DDR3 RAM, er nok til at vende tommelfingeren nedad.

Hvad er max pris?

Hvorfor vil du have " linux som hoved-OS, og en win7 som dual boot"
Avatar billede f-arn Guru
29. november 2018 - 20:29 #2
Mener du seriøst, at du ønsker en computer med en 4½ gammel CPU?
Avatar billede prox1 Forsker
29. november 2018 - 20:36 #3
@ Milter > Hvad er max pris?
Det vil nok være ~ 5500 +-
Avatar billede prox1 Forsker
29. november 2018 - 20:39 #4
@ f-arn
Det kan jeg jo allerede se er en skidt idé :p
Jeg så på en Refurb, og det er dér jeg har det meste fra.HDisk og SSD har jeg valgt større.
Jeg har hørt at SSD skal være > 240 gig, for ellers bliver den 'celleudslidt' for hurtigt
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2018 - 20:41 #5
Jeg bemærker du nævner 400 Watt vedr. PSU´en. Dette er i underkanten, Jeg vil sige 600 -700 Watt eller gerne mere. PSU må hellere have større ydelse end nødvendig, men en for lille ydelse dur ikke.
Avatar billede prox1 Forsker
29. november 2018 - 20:45 #6
@ErikHg -Tak for tip!
6-700 W.. Betyder dét så at den står og æder alle de watt, eller er det selv-regulerende, så den æder det den har brug for?
Avatar billede prox1 Forsker
29. november 2018 - 20:47 #7
Må gå for i aften, men modtager meget gerne flere god råd :)
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2018 - 20:48 #8
Jeg kan anbefale MM-Vision, og du kan læse lidt om deres computere her:

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/computer/vision-gaming

Når det er sagt, så kan jeg ikke anbefale nogen af deres eller andre firmaers computere til spilbrug, hvis prisen ikke må gå over godt 5500 kr, og den skal kunne bruges i 6-8 år fremover.

Til det brug vil jeg ikke anbefale noget under ca. 7-8000 kr.  Jeg er ikke gamer, men jeg tror, gamerne her vil være enig med mig :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. november 2018 - 21:21 #9
Uanset hvor optimistisk og velvilligt man ser på det, så vil en gamerspand aldrig leve i 6-8 år!!!

Hvis du læner dig op af nyeste teknologi på både bundkort, CPU, RAM og SSD, har du en rimelig mulighed for at de dele bliver et gennemgående tema, men grafikkortet vil i reglen skulle opdateres hvert 2-3 år.

Strømforsyning kan det godt betale sig at være lidt flink ved (god kvalitet og nok strøm), da du ved bedre kvalitet også får højere virkningsgrad, og dermed mindre tab. Hvis din strømforsyning er 850W og dit setup "kun" trækker 500W, er det reelle forbrug stadig kun de 500W plus tabet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2018 - 21:37 #10
#6
Nej den står ikke bare og "æder", som du beskriver det :-) Der skal bare være effekt nok i overskud når den belastes hårdt, og der kan en for lille PSU komme til kort.
29. november 2018 - 23:33 #11
Jeg er lidt forvirret må jeg indrømme, men okay. Hvis du har kunne klare dig ok. med en core2 baseret maskine indtil nu, så er du ikke den mest krævende gamer - hvilket sparer dig for 50% af prisen.
Jeg vil foreslå dig dette; TopDATA som - efter min mening - er absolut førende i DK når det gælder færdigsamlede gamer rigs. De vinder både på pris og komponenter og lige nu har de tilbud på en færdig maskine til 5500,-

http://topdata.dk/product.asp?product=12417

Den kan SNILDT indfri dine behov og ganske meget mere!
Avatar billede prox1 Forsker
30. november 2018 - 15:54 #12
@MightyProcrastinator
"så er du ikke den mest krævende gamer"

Jeg er slet ikke 'gamer', men kan da godt lide at spille lidt FPS (Battlefield) eller lignende. -Jeg har set et par trailere til RDR2, og det så meget indbydende ud :)
Min profil er mere programmør /spil-udvikler, og deltager i et ganske populært freeware projekt for musik(ere), så jeg sidder langt oftere med FlashDevelop og codeBox, end jeg sidder med Battlefield.
Ked af at jeg har givet indtryk af, at det er en 'gamer-pc' jeg kigger efter.