Avatar billede patrick1999 Praktikant
30. oktober 2018 - 23:38 Der er 6 kommentarer

hvad er symptomer på at min stationær pc er ved at stå af?? :)

hej er der en eller flere der evt kunne fortælle mig hvad symptomerne er for at min stationær pc er ved at stå af da den før var længe om at starte op og kom med en lyd fra harddisken der lød som om at man havde en cd afspiller med en cd i hvor cden begynder at dreje rundt og den lyd kom ca hvert 30 sekund men det stoppede da jeg tog harddisken ud og satte den i igen, og nu fungerer den fint igen ud over at nu vil den kun downloade maks 300kb/s hvor den før var oppe på 8mb/s ca jeg har så sat et usb stik til net i og så downloader den med 4 mb/s ca,, jeg tænker mere om det måske er en af symptomerne på at min pc er ved at stå af lidt efter lidt :)
Avatar billede puren Ekspert
31. oktober 2018 - 00:45 #1
ja lyder som harddisken er ved at stå af..
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2018 - 04:26 #2
jes, back dine data op nu, og køb en ny disk
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2018 - 09:11 #3
tjek evt, om der er synligt støv indeni - hvis ja, så grundig rengøring af grafikkort, ram-moduler og alle blæsere.
Hvis det i øvrigt er en om maskine, så bare ny harddisk (overfør et image fra den gamle)
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. oktober 2018 - 15:57 #4
Hvis du vælger at købe en ny disk så vælg en SSD. Den er hurtigere end en almindelig harddisk. Bare sørg for at der er rigelig plads i GB på den.
Har selv SSD i både min bærebare og min stationære.

Se linket:

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274

Det er netop sådanne SSD´er jeg har i mine pc´ere..
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. oktober 2018 - 16:35 #5
Som #3 nævne, kan der sætte sig utrolige mængder støv i en computer.
Det gælder CPU´køleren, bundkortet, PSU´en (strømforfyningen) og ikke mindst grafikkortet. En gang trykluft kan gøre stor gavn. Bare husk at blokkere blæserne også disse ikke kommer op i alt for høje omdrejninger der kan ødelægge lejerne.
Har man ikke en kompresser, så kan trykluft købes på dåse.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMIv4T_zYCx3gIVzp3tCh3gggXdEAAYASAAEgKV-_D_BwE
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
31. oktober 2018 - 21:20 #6
https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA
How to dust clean a PC with compressed air