Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. juli 2018 - 11:17 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Jeg har haft en utrolig natur-oplevelse? Eller ?

Hej natur-kyndige mennesker.

Jeg - og min hund - var vidne til noget som jeg aldrig har set, hørt eller læst før.

Scenariet - Torsdag morgen ca. 5.20 - Odense C nær Odense Å og Vandcenter Syd ( Ejby Mølle )

Kat ligger på vejen - vi kommer gående.

Hunden stopper for, at kigge nærmere på kat, der ligger i vejkanten og stirrer.

Fra højre kommer en Rå-hind gående - hopper over katten - ind i krattet - total stilhed - mit hjerte pumper - hund er helt paralyseret.

Fra højre kommer først et Rå-kid - derefter ét mere - mit hjerte er vild af oplevelse - og så giver det bare ikke mening! - Der kommer et 3'e kid gående - WHAT !!!! - rådyr kan da ikke have 3 kid?????????

De går stille og roligt uden om katten og ind i underskoven.

Jeg har prøvet at google hvor mange kid kan råer få.

Og svaret er max 2 - eller har Hun adopteret 1 - eller adopteret 2? 3?
Avatar billede 450025 Ekspert
28. juli 2018 - 13:23 #1
Takk for du deler din Naturhistorie med oss 2 kjøper jeg men helt klart her der nok adopsjon ute og går, ikke alltid vi forstår Naturen men for en opplevelse må si det.
God søndag til deg forresten jeg liker Naturvenner. Takk.
Arne.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. juli 2018 - 08:02 #2
Jeg troede, at de kun fik ét lam pr. år, men:
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/r%C3%A5dyr-capreolus-capreolus-2
Antal rålam i et kuld: Oftest 2 lam - men der kan også være 1, 3 eller 4.

Vores have er omgivet af åbne marker på de tre sider, så vi har jævnligt besøg af rådyr, som æder af min kones roser (deres livret). I år var der et, som "flyttede ind". Det lagde sig på græsset og tyggede drøv og gad ikke flytte sig, når jeg kom gående. Først når jeg viftede med armene og løb imod det, luntede det ud gennem hækken.
Vi har hængt tøj på en snor over de laveste roser, og de har nu haft fred i to uger.
Avatar billede 450025 Ekspert
29. juli 2018 - 08:26 #3
Jeg må le lidt savner faktisk Rådyr, det fins ikke her men hytta på Solvang kolonihage vrimla det av dem kom ned i vinter mdr, sulne var dem, ble nesten tamme til slutt og vifte etter dem jo Takk det hjalp bare så lite.
Gratulere med husdyrene dine da, og hvem liker ikke en rose ser du.
God helg til deg da.
Arne.
Avatar billede 450025 Ekspert
16. april 2019 - 08:19 #4
Hei Fin måtte inn og læse vet du det er så artig det du forteller, jeg ser deg for meg med tøyfiller og veivingen din amer men så artig da jeg liker disse husdyr , klart dem liker blomster dessert vet du.
God Påske til deg da, her er det et Nytt år nå, alle på reisefot hjem til Gamlinger dem ikke har sett på et helt år ofte flere hundre km.
Masse trafikk mange drepte, mange skad, trafikk kultur fins ikke i dette landet Thailand
dem bruker livet som en innsats, og turister lære raskt  UF UF.