Avatar billede brasso Forsker
11. juni 2016 - 08:17 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvilken udgave af Windows skal jeg installere?

Hej
Jeg har en bærbar Toshiba Qosmio F60-14K, hvor styresystemet er smadret. Umiddelbart ser det ikke ud til at der er noget recoverysystem på maskinen, så jeg skal have fat i en installations CD/DVD fra min lokale Computer leverandør.
Der er et ægthedsbevis på maskinen som indikerer at den er leveret med Windows 7 Home Premium OA. Jeg er så i tvivl om det er en 32 eller 64 bit version, hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 08:49 #1
Prøv det her jeg fandt på nettet:
1. If not already, ensure the computer is completely shut down.
2. Now restart the computer by pressing the power button - IMMEDIATELY start tapping the F12 key on the keyboard until the "Boot Menu" screen appears.
3. Using the arrow keys, select <HDD Recovery> and press "Enter".
4. On the next screen you are asked to confirm if you want to continue with recovery. Select "Yes".
5. The computer will bring you to the Advanced start up screen.
6. Select Troubleshoot. Under Troubleshoot you will see ?Refresh? and ?Reset?.
7. Select ?Advanced options.? Located here is "System Restore."
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. juni 2016 - 11:54 #2
Jeg tror egentligt koden dur til både 32 0g 64 bit

Jeg har en PC der er leveret med både 32 0g 64 bit medier og der er da kun  en mærkat på. Men har du koden kan du gratis (og legalt) hente medier på nettet.

OP til 4 giga ville jeg køre 32 bit - har du mere eller tænker på at få det så absolut 64bit.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 12:27 #3
win10 den er fremtidssikret
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 19:35 #4
Jeg er enig i 3, men for at komme der skal en Windows 7 jo på den når der er en gyldig kode. Og tiden er jo snart knap for at komme der gratis.
Jeg har før herinde henvist til multi dvd, og det vil jeg også gøre her:
På siden her er der tre download http://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_7-files/hvor-downloader-man-windows-7-gratis-n%C3%A5r-man/40a2f6d1-9137-471c-a8e1-97192b7cd4bd hvor man kan oprette en multi dvd til installation af Windows 7.
de tre link er:
http://www.oz1dis.dk/win7download/dkwin7multi32.iso
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_32_SP1_multiDVD.iso
og http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso
Disse .iso filer kan installere følgende versioner af Win 7:
http://www.theeldergeek.com/windows_7/images/Custom-W7-Installation-DVD/12-8-2010%209-52-50%20AM.jpg

Det er det jeg ville forsøge med.
PS Der kan gå op til 30 sekunder før besked om download.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 19:39 #5
Tjekkede lige at alle tre links gav download. Filerne er på DANSK.
Filer skal herefter enten brændes som en diskafbildning, eller oprettes på usb. Man kan bruge Rufus til dette:
https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede brasso Forsker
11. juni 2016 - 22:43 #6
Super gode input. Jeg gør forsøget i morgen. Er det ikke muligt at springe direkte til Windows 10, eller vil koden så ikke virke.?
Avatar billede brasso Forsker
11. juni 2016 - 23:03 #7
#1 Gupe! Har prøvet dette, efter F12, er der ingen mulighed for recovery, efter ENTER for at fortsætte, kommer der en beske dom at indsætte en Windows CD, for at reparere Windows, når reparationen så har kørt kommer der besked om at Windows ikke kan repareres med denne metode. Så Der er kun en komplet ny installation tilbage.
Avatar billede brasso Forsker
11. juni 2016 - 23:04 #8
PS. Selvfølgelig er det meningen at opgradere til Windows 10, så snart det er muligt.
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 00:52 #9
Hej igen
Har nu brændt en installations DVD 64 bit SP1. Når Windows når til at jeg skal vælge hvilken partition Windows skal installeres på, Kommer der en advarsel.
"Windows kan ikke installeres på disk 0, partition 2, vis detaljer--->
Denne computers hardware understøtter ikke startdisketten, kontroller at diskens controller er aktiveret i computerens BIOS-menu"
Partitioner på disken:
Disk 0, partition 1: System        1,5 GB
Disk 0, partition 2: TI30654500A  594,7 GB

Hmmm! Hvad nu?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 06:59 #10
Hmm.
Prøv at se om Ahci er aktiveret i bios. Tror det er det der menes, men er ikke 100% sikker på det dog.
indstillingen kan måske også være "ide native" der skulle gøre at disken ses og kan installeres på uden sata driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 07:01 #11
Har på en anden pc fået en meddelelse at der manglede en dvd driver for at installere, og her brugte jeg så usb metoden der gik igennem.
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 09:11 #12
Det må sandsynligvis være en driver der mangler, da der jo ikke er ændret noget i BIOS
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 10:29 #13
Hej Jeg har fundet ud af at problemet muligvis skyldes at der mangler en BIOS update. Jeg har fundet og downloadet den sidste nye BIOS version, som en .exe fil-
Er der en der kan oplyse metoden til at få denne lagt på maskinen, når der nu ikke er et styresystem på den? Det er vel noget med at oprette en bootbar DVD, og så evt. starte updaten fra en USB, eller??
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 10:32 #14
Jeg tror faktisk jeg har fundet noget mere præcist om maskinen her: http://www.toshiba.dk/discontinued-products/qosmio-f60-14k/
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 10:48 #15
#10 Mester! Jeg kan ikke i BIOS finde nogen af de ting du nævner (ACHI, "ide native").
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 12:12 #16
Ok. så er den sikkert som default som sata native, på samme måde som når en gammeldags ata disk bliver registreret på bundkort
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 14:00 #17
Jeg er nu igang med at oprette en bootbar USB stick med installations imaget på, så må vi se om det lykkes.
Hvad er forklaringen på de 2 partitioner:
Disk 0, partition 1: System        1,5 GB
Disk 0, partition 2: TI30654500A  594,7 GB

Systempartitionen er vel en partition det tidligere installerede OS har oprettet eller?
Jeg går ud fra at Windows skal installeres på partition 2, da der jo ikke er plads på partition 1. Er det korrekt?
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 14:24 #18
Haløjsa. Nu ser det ud til at installationen kører. Så må vi se, hvordan det går.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 14:51 #19
Held og lykke med det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 14:54 #20
#17 Er lidt i tvivl om hvad den 1 partition på 1,5 gb er. Normalt er systemfils partition ikke større end max 450 mb. Om der ligger ydeligere oplysninger på den det kan jo godt være. Håber du har ladet den blive, og bare installeret på den store som du spørger ind til. det er det rigtige at gøre :-)
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 15:09 #21
Hej
Valgte at installere på partition 2.
Følgende skete:

Installationen starter fint.
Når den har installeret opdateringer, skriver maskinen. "Du skal genstarte for at fuldføre installationen. Genstarter nu."
Når maskinen så genstarter kommer denne besked
"Insert System disk an drive. Press any key when ready......"
USB sticket er stadig I og jeg trykker på "Any kaey", samme besked komme rigen.
Jeg isætter installations DVD'n i drevet, og trykker "Any key", samme besked igen, og så kommer jeg ikke videre.
Boot order er sat til:
1. HDD1/SSD1
2. ESATA
3. USB Memory: Den stick jeg lavede.
4. USB: ODD
5. FDD:
6. LAN:
7: ODD

Hvad så nu? Det er godt nok træls det her. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 15:18 #22
Når først den har installeret, skal usb og dvd ikke være i og man skal ikke trykke på "any key".
I bios har du ikke boot på dvd kan jeg se
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. juni 2016 - 15:33 #23
Jeg tror 4 og 7 er boot dvd - og det er et USB drev og ODD er Optical Disk Drive..

Hvis jeg skulle installere fra USB stik ville jeg nok active boot order

1 USB stik
2 Harddisk

eller snarere

1 USB stik
2 DVD
3 Harddisk

og ingen ting i DVD drevet - og så normalt boote uden noget i USB og DVD.
Det er en fordel at have en live CD eller lignenede hvis harddiskinstallationen driller.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 15:39 #24
Ja selvfølgelig kurt54 :-) Mine bios'er skriver det som navn på drevet. Det burde denne bios også gøre synes jeg. Men i en nyere bios uefi er de oplysninger jo nok lagret et andet sted end i de gamle bios typer.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 15:39 #25
Jeg er enig i din boot order i øvrigt.
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 18:35 #26
Undskyld jeg ikke fik det hele med.

Boot order ser sådan ud inklusiv navne:

1. HDD1/SSD1: TOSIBA MK6465GSX
2. ESATA
3. USB Memory: Den stick jeg lavede.
4. USB: ODD
5. FDD:
6. LAN: Realtek PXE B06 D00
7: ODD: MATSHITABD-CMB UJ141ES

Så umidelbart vil jeg mene  1= HD, 3= Min USB Stick med Windows, 4= Ekstern USB Optisk drev (DVD),  6: LN (Netværk), 7=Indbygget DVD drev

Jeg prøver lige denne, og tager så USB sticket ud når Windows når til Færdiggør installation.

1 USB stik
2 DVD
3 Harddisk
Avatar billede brasso Forsker
12. juni 2016 - 19:00 #27
Sidste nyt.
Windows er nået frem til skrivebordet nu. Efter at jeg ændrede boot rækkefølgen til:
1 USB stik
2 DVD
3 Harddisk

Fuldførte maskinen installationen også, selv om boot USB sticket sad i.

Nu må jeg så igang med at installere diverse drivers.

Tak for hjælpen til jer alle. Jeg lukker denne tråd. Hvis der opstår problemer med resten vender jeg tilbage.
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2016 - 00:33 #28
Når nu den anden partion er så forholdsvis stor kan det være der ligger drivere der - især hvis der ikke er netværk er det herligt med driverne på harddisken i egen partion. Medion gør ofte det.
Den sidste Toshiba jeg havde kom med DOS 2.1 og en harddisk på 10 MB ja jeg mener 10 Megabyte - Det var i 1987.
Det er forventet den fuldfører installationen med mediet i ( usb-stick eller DVD) - men efterfølgende skal det ikke være i med den valgte booot rækkefølge.
Avatar billede brasso Forsker
13. juni 2016 - 08:06 #29
Hej! Sidste nyt, maskinen kom igen og ville have en systemdisk ved næste opstart. Jeg havde tjekket disken ved at sætte den til en anden computer med et special kabel fra Sandberg og der blev ikke fundet fejl.
Men da maskinen igen kom og ville have en systemdisk, skiftede jeg HD'n ud med en jeg havde liggende fra en ophugget PC, geninstallerede Windows, og er nu kommet et godt tykke med opdatering af drivers. Jeg har brugt Slimdrivers til opdatering af drivers, selv om jeg har fundet driver siden på Toshiba.dk. Der er rigtig mange på deres side. Så jeg valgte at lade Slimdrivers klare opgaven, og indtil nu er det gået rigtig fint, så når den er helt færdig vil jeg nok anbefale ejeren at få en SSD i maskinen. Og så skal der selvfølgelig Windows 10 på.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2016 - 16:10 #30
Det har da godt bøvlet for dig. Håber du kommer i mål nu :-)