Koncernledelsen i Fujitsu Siemens Computers var forleden samlet i München. Under mødet kom den officielle meddelelse om, at nu var HP-købet af Compaq endelig godkendt.
Det resulterede i følgende umiddelbare reaktion fra salgs- og marketingdirektør Bernd Bischoff og administrerende direktør Adrian von Hammerstein: ?En gave fra himlen?.
? Ja, det er en gave fra himlen. Uanset hvad de selv siger, så bliver fusionen af HP og Compaq ikke et "en plus en er to"-regnestykke. Resultatet bliver mindre, måske 1,5. For fusionen giver forretning til andre, og den vil især gå til Dell, IBM og os, siger salgs- og marketingdirektør Bernd Bischoff, Fujitsu Siemens Computers.
Det næste års tid vil HP/Compaq være svækket af et stort internt slagsmål om, hvem der skal have hvilken stilling, forklarer Bernd Bischoff.
Han tror ikke på HP/Compaq-ledelsens udmelding om, at der ?kun? skal fyres 15.000 medarbejdere. Tallet bliver efter Bernd Bischoffs mening over det dobbelte, med 30-40.000 afskedigelser i HP/Compaq.
Det vil give stor intern uro og skade forretningen. Specielt for de store virksomheder, som i dag er kunder hos både HP og Compaq, vil det nye HP opleve en udvandring, fordi virksomhederne ikke vil være afhængige af en enkelt leverandør.
? IBM og Dell vil få hver deres andel, og jeg regner med, at vores andel af HP/Compaq-fusionen bliver på mellem 500 millioner og en milliard euro, siger salgs- og marketingdirektør Bernd Bischoff.
Han påstår, at Fujitsu Siemens ligger godt strategisk med en hurtig, global organisation. Med levering af hele produktpaletten fra helt små lomme-pc?er (PDA?er) til de største, talknusende computere (mainframes).
Med fokus på middleware, hardware og infrastruktur samt et globalt partnersamarbejde. En letbenet og fleksibel strategi, hvor Fujitsu Siemens i princippet samler ind fra hele IT-markedet sammenlignet med IBM, hvor man mere plukker IT-løsningerne sammen fra egne hylder.
? Hvis vi gør det godt, så er der en stor forretningsmulighed i HP/Compaq-fusionen, siger koncernchefen siden december 2001, Adrian von Hammerstein.
Økonomiske IT-investeringer
Fujitsu Siemens Danmark Trods et svagt IT-marked har den danske afdeling i Fujitsu Siemens-koncernen haft fremgang på alle væsentlige forretningsområder i det endnu ikke offentliggjorte 2001-2002- regnskab. Alene i 4. kvartal med næsten 40 procents vækst, fortæller administrerende direktør Michael Plougmann. Resultatet bliver en forbedring på cirka 55 millioner kroner i forhold til 2000/2001. En vækst på 16 procent i volumenprodukter (private & erhverv) og 112 procent vækst i Professional Services. |
Efter hvad der indtil nu er meldt ud, bliver det et positivt internationalt koncernresultat.
? Vi har budgetteret konservativt for det nye regnskabsår 2002-2003 uden hensyn til et snarligt økonomisk opsving eller en gevinst fra HP/Compaq.
? IT-industrien er blevet mere moden. IT har tabt sin hype, og erhvervslivet investerer i dag i IT på lige fod med alle andre investeringer, hvor det skal kunne betale sig med et sikkert afkast. Det passer os fint som leverandør af infrastruktur, servere og tynde klient-netværk, hvor virksomheden kan spare mere end halvdelen, siger Fujitsu Siemens? koncernchef.
Forretningskritiske løsninger og mobile løsninger, det er to vækstområder til erhvervslivet, som Hammerstein tror på og er ved at ansætte 200 nye medarbejdere til.
Denne artikel stammer fra det trykte Computerworld