Mens tusindvis af aktionærstemmer endnu venter på at blive talt op, før fusionen mellem Hewlett-Packard og Compaq kan blive en realitet, glæder de andre amerikanske pc-leverandører sig.
Det nye fusionerede selskab vil nemlig sætte sig på 70 procent af det amerikanske hjemme-pc-marked, og derfor leder detailhandelen efter mindre leverandører, der kan skabe konkurrence og afværge et muligt monopol, skriver BusinessWeek.
Formålet er ganske enkelt at give forbrugerne flere valgmuligheder, og da store spillere som Dell, Gateway, IBM, Packard-Bell og Acer ikke satser på at sælge fra butikshylderne rundt om i det store land, bliver der plads til mindre leverandører.
Succes for Sony
Især Sony mærker butikkernes nye velvilje over for mindre udbredte mærker, skriver BusinessWeek.
I februar fyldte Sonys Vaio-pc'er 11 procent af hyldepladsen i de amerikanske computerbutikker, og det er dobbelt så meget som for et år siden.
Andre mærker, der øjner chancer for vækst i kølvandet på HP/Compaq-fusionen, inkluderer eMachines, der i flere år har satset på lavpris-pc'er. Butikskæden Best Buy lancerer nu sin egen mærkevare inden for pc'er.