En veltalende indkøber af IT-udstyr til en IT-virksomhed, der ikke kan svare på basale spørgsmål om de tekniske forhold, som computerne og printerne skal opfylde.
Det fik de første panderynker til at dukke frem hos flere forhandlere af hardware i Kolding-området, der de seneste dage er blevet kontaktet af en yngre mand, RC (navnet er redaktionen bekendt), fra Esbjerg.
RC kontaktede tre forhandlere i Kolding og Fredericia mandag og sagde, at han ringede fra en mellemstor softwareforhandler med 40 ansatte, der stod i akut nød med servernedbrud.
Derfor skulle han bruge et par pc?er, bærbare computere og printere. Pris og mærke underordnet ? ?bare det bedste, der findes?, som han har sagt til de tre forhandlere.
Og så skulle udstyret bare sendes afsted hurtigst muligt, hvorefter betalingen nok skulle falde ? fra et forsikringsselskab.
Imidlertid gled RC af - ifølge forklaringerne fra de tre forhandlere - på nærmere spørgsmål om den ønskede hardware, leveringsbetingelser og kreditoplysninger.
Virksomheden kendte ham ikke
Det fik blandt andet Ulla Møller fra Kolding Data til at ane uråd. Derfor kontaktede hun det firma, som RC angiveligt ringede fra.
- Jeg ringede til Dansk Dataservice i Odder, og her havde de aldrig hørt om RC, da de ikke har en afdeling i Esbjerg, forklarer hun.
Samme oplevelse havde Ove Mejlgaard fra EL-FI Data i Fredericia mandag. Hans panderynker begyndte, da RC ikke kunne forklare, hvilket udstyr virksomheden ? angiveligt Dansk Dataservice ? havde i forvejen.
Han forklarede bare, at han ringede fra en virksomhed, der leverer løsninger til revisionsbranchen, hvilket Dansk Dataservice gør. Et strømnedbrud gjorde det nødvendigt, at han skulle have fat i et par bærbare computere, printere og desktops.
- Jeg undrede mig og spurgte ham, hvor han tidligere havde købt udstyr fra. Det kunne han ikke lige huske, forklarer Ove Mejlgaard.
Knap havde han lagt røret, før en kollega, Niels Koch fra DGC Service, tilfældigvis lagde vejen forbi EL-FI. Ove Mejlgaard bemærkede, at han havde haft en underlig samtale med en ung mand fra Esbjerg. Det kunne Niels Koch fortælle, at det havde han også haft - om lørdagen og igen om mandagen.
Historien var den samme ? og de to ringede sammen til Dansk Dataservice. Her måtte man - lige som over for Ulla Møller fra Kolding Data - afkræfte, at de havde en ansat med det navn.
Ændrede navnet
Ulla Møller har efterfølgende talt med RC, der har forklaret, at han skam ikke udgav sig for at høre til Dansk Dataservice i Odder. Hans firma af samme navn havde bare eksisteret i halvandet år ? uden at han kendte til Odder-firmaets eksistens.
Dog viser hans virksomhedsnummer ikke hen til en IT-virksomhed, men et autofirma i Esbjerg. RC kontaktede tirsdag Dansk Dataservice og undskyldte, at han havde brugt deres navn ? hvorfor han nu skiftede firmanavn til ét, der ligner en del.
Ulla Møller har efterfølgende talt med en anden større forhandler i Kolding, der også er blevet kontaktet af RC, men da brugte han et andet firmanavn.
- Enden på det her er, at vi advarer andre forhandlere. De bør være opmærksomme, såfremt de bliver kontaktet af en person med samme historie på hånden, som det vi har hørt, siger hun.
Afviser alt
Computerworld Online har talt med RC, der imidlertid blankt afviser de tre forhandleres udlægning af sagen. Han har aldrig udgivet sig for at repræsentere et firma med 40 ansatte.
- Det har jeg aldrig sagt. Det passer simpelthen ikke ? de må huske forkert, bedyrer han.
I stedet understreger han, at hans firma har to ansatte. Han bekræfter, at han har talt med Dansk Dataservice i Odder ? og forklaret, at han nu ville ændre sit firmanavn.
- Jeg har eksisteret i halvandet år, men firmaet ligger bare under autoselskabets nummer. Det er intet galt her, understreger RC.
Flere af forhandlerne er nu ved at skrive skriftlige redegørelser til politiet, da der umiddelbart ikke kan rejses sigtelse om noget strafbart, fordi ingen har lidt et økonomisk tab.