Oracle Danmark oplever nu også konsekvenserne af den generelle afmatning inden for investeringer i IT-systemer. Ifølge konsulentdirektør Michael Træsborg har selskabet i nogen tid kunnet se, at der blev mere og mere plads i ordrebogen.
Det førte torsdag til en nedskæring i konsulentafdelingen på ti mand ud af 150. Oracle Danmark har i alt 400 ansatte.
- Vi går ikke ud som det første og skærer ned, blot fordi der i en enkelt måned er for få ordrer. Vi troede, at vi kunne gå ud og vende forretningen, men det har altså ikke kunnet lade sig gøre. Det ser ikke ud til, at markedet ændrer sig foreløbigt, og så må vi desværre skære overkapaciteten væk, forklarer Michael Træsborg.
Konsulentdirektøren afviser, at ændringerne har nogen sammenhæng med det skifte, som Oracle fortalte om i november 2001.
Overfor vort søstermagasin IT-Branchen forklarede han dengang, at Oracle ville fokusere mere på, at lade partnerne tage sig af service ude hos slutbrugerne. Dermed ville selskabet relativt drosle ned på sine rådgivningsaktiviteter.
Kunder vil have standardløsninger
Michael Træsborg oplever i øvrigt, at kundernes ønsker er begyndt at flytte sig. Før efterspurgte mange virksomheder og organisationer special-tilpassede IT-løsninger, hvor der skulle udvikles unikke koder. Imidlertid bevæger efterspørgslen nu over mod standardløsningerne.
- Kunderne forklarer, at det er billigere at anskaffe og langt billigere at vedligeholde. De oplever også, at ved special-tilpassede løsninger risikerer de afhængighed af enkelte personer ? og det ønsker virksomhederne ikke, forklarer Michael Træsborg.
Af samme grund er afskedigelserne overvejende sket blandt konsulenter, der arbejdede med specialtilpasning af Oracles systemer.