Selv om du sidder i en Boing 747 på vej over Atlanten, i ruteflyveren mellem Tirstrup og Kastrup eller i Hercules transportflyveren på vej til Kosova, kan du have brug for at surfe på nettet via din mobilterminal eller ringe til familien derhjemme.
Det er visionen bag de forskellige projekter om internetadgang via satellit fra projektet Inmarsat, som flyselskaber skal kunne benytte i fremtiden.
Den danske leverandør af satellitkommunikationsudstyr, Thrane & Thrane kommer til at spille en rolle i den vision. Selskabet har i en meddelelse til fondsbørsen tirsdag eftermiddag oplyst, at det har fået en ordre hos to af verdens IT-giganter inden for dette område, amerikanske Honeywell med en omsætning på 24 milliarder dollar og franske Thales med en omsætning på 10 milliarder euro.
Begge selskaber leverer teknologi til flykommunikation baseret på Inmarsat-platformen. Sammen med dem skal Thrane & Thrane udvikle en såkaldt højhastighedsenhed til deres system, Inmarsat Aero-H/H, der er installeret i 2.000 fly.
Højhastighedsenheden skal være med til at gøre det muligt med ISDN og MPDS (Mobile Packet Data Service) kommunikation via Inmarsats 64 bit/s tjenester, der henvender sig både til internet, e-mail og intranet.
Ifølge fondsbørsmeddelelsen har ordren en minimumsværdi af 18 millioner kroner. Betalingen fra Honeywell og Thales er imidlertid betinget af, at Thrane & Thrane opfylder en række aftalte milepæle.
Det er ikke nærmere specificeret i meddelelsen, hvad milepælene mere konkret er.
Men selskabet fremhæver, at kontrakten vil give yderligere omsætning, når den først ordre på højhastighedsenheder er leveret i finansåret 2003/2004.