Godt nok var 2001 et trægt år for softwareleverandører generelt såsom CRM-selskabet SuperOffice fra Norge. Det måtte se sin omsætning falde et par procent. Men til gengæld fik selskabet bugt med et dundrende underskud på 133 millioner norske kroner efter skat i 2000.
Det blev for 2001 kun på 2,9 millioner norske kroner. Dermed står selskabet ifølge bestyrelsen langt bedre rustet til udfordringerne på et marked, som bestyrelsen betegner som hårdt ? og hvor kunderne efterspørger mere standardiserede løsninger, der bliver installeret hurtigt.
2001 har været karakteriseret ved en større intern omstillingsproces for SuperOffice, der blandt andet har resulteret i lukningen af afdelingen i Storbritannien og fyringer af 34 ansatte i Sverige, så koncernen nu har 215 ansatte. Derudover har selskabet halveret sit markedsføringsbudget og vareforbrug.
Omsætningen faldt med to procent til 214,7 millioner norske kroner, hvilket især skyldes lukningen af de britiske aktiviteter og et fald på det svenske marked, der næst efter hjemmemarkedet er det største for SuperOffice. I Norge omsatte selskabet for 80,8 millioner norske kroner, mens omsætningen var 69,9 millioner norske kroner i Sverige.
Danmark duks i koncernen
Markederne uden for Norge står for 62 procent af omsætningen ? og her er den danske afdeling duksen, hvad angår procentvis stigning i omsætningen. Danmark fik øget omsætningen med 16 procent ? fra 13,7 millioner norske kroner i 2000 til 16,4 millioner norske kroner i 2001.
I øjeblikket bruger 11.000 virksomheder med 150.000 ansatte SuperOffices software. I det forløbne år har selskabet konstateret, at der bliver tegnet flere licenser per kunde end før ? og det venter selskabet vil fortsætte i 2002. Ifølge regnskabsmeddelelsen har selskabet indgået kontrakter med flere store internationale selskaber i fjerde kvartal af 2001 og første kvartal af 2002.
Selskabet har et godt greb i markedet for små virksomheder med op til 50 licenser men øger sin tilstedeværelse på markedet for 50 til 200 licenser. Her henviser SuperOffice til en rapport fra analyseselskabet Gartner udgivet sidste år. I samme rapport pegede Gartner på SuperOffice som et af syv CRM-selskaber, der er værd at holde øje med.