Indhold
Foreløbig må vi nøjes med at se og høre, når vi skal forholde os til for eksempel produkter til salg på nettet. Men nu har det amerikanske firma Immersion Corporation har skabt en ny type mus, der gør det muligt også at bruge følesansen, før vi køber.
Den "følsomme" mus har fået navnet The FEELit Mouse, og bygger videre på Force Feedback-teknologien, hvor et joystick for eksempel reagerer med ryk og stød, når man støder ind i forhindringer under et spil.
To små motorer i musen skaber bevægelser op og ned, og fra side til side. Når man bevæger musen henover et billede eller et ikon på skærmen, sendes der oplysninger til en mikroprocessor i musen om, hvordan den skal skabe den rigtige fornemmelse af tingen på billedet. På den måde vil man - ifølge producenten - får et indtryk af formen og materialet, for eksempel af
tingens vægt. Den gør så at sige curseren til en forlængelse af ens hånd.
Immersion Corporation forestiller sig, at The FEELit Mouse vil blive interessant især inden for e-handel, videnskab og undervisning.
Immerse Corporations administrerende direktør, Lewis Rosenberg erkendte for nylig i et interview med BBC Radio 4, at der ikke mindst for pornobranchen er indlysende muligheder i et sådan et stykke sanseligt teknologi. Men firmaet har foreløbig fået repons på deres nye opfindelse fra hele web-markedets spektrum og satser bredt.
Den nye mus forventes at komme på markedet i USA i september 1999 og kommer til at koste 99 dollar.