I de seneste år har mange forbundet navnet Commerce One med store elektroniske markedspladser på nettet i konkurrence med selskabet Aribas. Herhjemme er det da også leveringen af teknologien til den store B2B-markedsplads IBX sammen med SAP, der har påkaldt sig mest opmærksomhed i Norden.
Men det er ikke hele historien om Commerce One, bedyrer selskabet selv. Derfor turnerer det rundt i Europa for at sælge sin seneste lancering, Commerce One 5.0. Slagvaren her er software, der ifølge selskabet er nemt at implementere og som automatiserer virksomhedens indkøb fra forskellige leverandører. Netop den vidtstrakte automatisering muliggør ifølge Commerce One massive besparelser for kunderne.
Dermed vender selskabet tilbage til sine rødder, der var systemer til håndtering af indkøbsprocesser i firmaer. Det pointerer direktør Frank Engelhardt, ansvarlig for selskabets løsningsstrategi, over for Computerworld Online.
- Vi sætter fokus på virksomheden, selvom vi altid har husket den, når vi har etableret markedspladser. Nu går vi bare mere aggressivt ud i 2002, forklarer han. Ifølge ham er tiden rigtig for virksomhederne på grund af det økonomiske klima.
- De er nødt til at kigge indad for at finde effektiviseringsgevinster og reducere omkostningerne, siger han.
Det brutale 2001
Commerce One er imidlertid selv blevet pisket til at kigge på sine rødder inden for indkøbssystemer på grund af et særdeles brutalt 2001. Markedet for elektroniske handelspladser stagnerede i 2001, hvilket ramte firmaet hårdt. I oktober afskedigede Commerce One 700 ansatte ud af 2800 samt solgte dele af virksomheden fra med 600 ansatte.
Fjerde kvartalsregnskab fra den 22. januar illustrerede krisen. Omsætningen dykkede i det kvartal fra 191 millioner dollar i 2000 til blot 56 millioner dollar i 2001. I sig selv et dramatisk dyk fra tredje kvartal, hvor omsætningen var på 81 millioner dollar.
Ydermere har den hidtidige partner gennem to år, tyske SAP, opfordret Commerce One til at fokusere på netop indkøbssystemerne igen, selvom det gør de to firmaer til konkurrenter på visse områder. Det ses af analytikere som en klar nedkøling.
Partnerskabet mellem de to inden for e-markedspladser ? såsom IBX, hvor de arbejdede sammen ? blev udråbt som banebrydende i 2000, men ifølge analytikere i Financial Times fjernede det Commerce One fra selskabets kernekompetencer, programmer. Derfor ses det som fornuftigt, at fokus svinger tilbage.
Flere noterer, at SAP har fået det optimale ud af situationen. Samarbejdet med Commerce One har givet SAP indsigt i et felt, hvor det tyske ERP-selskab tidligere ikke var så stærkt ? og dermed har dets køb af 20 procent aktier i det amerikanske selskab til 250 millioner dollar været godt givet ud.
Den aktiepost regner flertallet af analytikere med vil blive solgt inden for et års tid, skriver CNet.com.
Vitale dele er intakte
Steen Escherich Larsen tiltrådte som nordisk direktør i efteråret, og han oplever, at der stilles spørgsmål til selskabets stabilitet hos kunderne og hos potentielle kunder.
- Vores forsknings- og udviklingsafdeling er intakt, mens servicedelene er skilt fra, da vi ikke tjente på dem. Men vi har over 350 millioner dollar på kistebunden, så vi er ikke truede, pointerer han og tilføjer:
- Vi satsede på markedspladser sidste år sammen med SAP ? og der skete bare ikke nok, uanset hvad vi gjorde. Vi spildte et år, forklarer han. Derfor går selskabet så efter Top 300 virksomhederne i Norden for at sælge værktøjer til at spare på indkøbsprocesserne.
Steen Escherich Larsen understreger dog, at markedspladser dermed ikke er ude af selskabets fokus. Firmaet har en afdeling, der fortsat fokuserer på området ? og i Norden mangler der stadig store statslige portaler til offentlig indkøb i Sverige og Finland.
IBX vandt i efteråret den offentlige indkøbsportal i Norge, mens Gatetrade sikrede sig den danske.
Commerce One vil stadig være at finde blandt tilbudsgiverne, men markedspladserne er ikke længere det store centrale fokus for den amerikanske virksomhed.