Alle tidligere omsvøb er væk, når Navision nu går ud i USA og åbent siger: Vi vil være kalif i stedet for kaliffen på det såkaldte midter-marked, hvor de mellemstore amerikanske virksomheder befinder sig. Og kaliffen ? det er i øjeblikket det amerikanske selskab, Great Plains. I ryggen har det ejeren, selveste Microsoft, og dermed en velvoksen økonomisk ballast.
Navisions åbne offensive stil blev ifølge RB-Børsen med The Electronic Accountant som kilde lanceret på en konference for Navision-forhandlere i Atlanta.
Den nye strategi indebærer, at Navision vil udvide nettet af forhandlere og samtidig vokse ved opkøb af firmaer, hvis teknologi kan kombineres Navision for at levere løsninger til specifikke brancher. Imidlertid ville direktør Preben Damgaard ikke nævne mulige kandidater til et opkøb ? kun at Navision er interesserede i selskaber, der sælger via partnere og ikke direkte.
Øget synlighed i USA
Han understregede på konferencen, at nok er Great Plains store i USA, men på verdensplan omsætter Navision mere på licenser end det amerikanske firma.
Det er et vigtigt signal, som skal præsenteres mere klart for de mellemstore amerikanske virksomheder - og derfor vil selskabet bruge flere penge på markedsføring for at bliver mere synlige.
- Vi skal virkelig forsøge at fortælle markedet, at vi er et naturligt alternativ, så når virksomhederne ønsker at ændre software, så står vi på deres tjekliste, forklarede Preben Damgaard til forhandlerne ifølge The Electronic Accountant.
Navision bemærkede i forbindelse med aflæggelsen af selskabets regnskab for første kvartal ? offentliggjort i november ? at salget ikke var dykket så meget i USA som forventet med 11. september in mente. Det faldt med 12 procent, hvor Navision havde forventet et dyk på 15 procent. Analytikere har da også på den baggrund noteret, at Navision står i en gunstig position på det amerikanske marked.