SimCorp: Mere solid vækst fremover

Et tredje kvartal uden store ordrer. Den oplevelse har fået SimCorps ledelse til at justere vækstmålet for selskabet, der leverer IT-systemer til den finansielle sektor. Vækst ind på nye markeder skal foregå på et mere solidt grundlag, siger topchefen, Peter L. Ravn.

- Det er rigtigt at sige, at vi efter 2001 har mere fokus på overskud og ikke kun vækst. Det siger Peter L. Ravn, administrerende direktør for den danske leverandør af finanssoftware til banker, forsikringsselskaber og investeringsselskaber, SimCorp.

Marts sidste år oplyste selskabet, at man forventede en omsætning på 560 til 580 millioner kroner med et primært resultat på op mod 70 millioner kroner. Det skete på baggrund af en forventet fortsættelse af tidligere års vækst for selskabet, der de sidste fem år har haft en vækstrate i omsætningen på 36 procent.

Sådan blev 2001 ikke. Der var vækst, men i noget lavere tempo. I forbindelse med afleveringen af fjerde kvartal lyder det endelige resultat for hele året på en omsætning på mellem 460 og 465 millioner kroner og et driftsresultat i minus på mellem 14 og 19 millioner kroner. Nettoresultatet ventes at blive mellem minus 2 og plus 3 millioner kroner.

Bedre konsolidering før ny vækst

SimCorps kunder i finanssektoren foretog som resten af IT-branchens kunder en kraftig opbremsning i deres investeringer og satte sig med lup til at gennemgå behovene for nyanskaffelser af software, før de skrev under på kontrakter. Således kunne SimCorp ikke bogføre én ny stor licensaftale på sit flagskib, investment management systemet TMS2000, i tredje kvartal.

Derfor har erfaringen fra 2001 betydet, at SimCorp i den fremtidige vækst satser på at konsolidere sig bedre på eksisterende markeder, før opmærksomheden og ressourcer for alvor bliver vendt mod nye markeder. Visionen er fortsat at blive global leverandør af finanssoftware, men ledelsen går ikke længere efter et spring fra Skandinavien, hvor selskabet er markedsledende, direkte til en verdensomspændende satsning.

- Vi skal have en stærk regional forretning, før vi går videre, forklarer Peter L. Ravn og peger på, at 2002 især skal bruges på at udbygge positionerne på de eksisterende markeder og øge SimCorps andele der - før nye markeder bliver forsøgt erobret.

- Før forventede vi, at vi ville have en markedsandel på 20 til 25 procent i Tyskland, inden vi gik videre ud i verden. Nu hedder den forventning 35 til 40 procent for 2002. Vi vil simpelthen have et endnu mere solidt fundament for fremtidig vækst, siger den administrerende direktør.

For at øge markedsandelene yderligere har SimCorp øget salgsstaben i 2001 ? og fokus på salgsindsatsen vil fortsætte i 2002. Her venter selskabet en vækst på 18 procent i omsætningen og en årsomsætning på mellem 550 og 660 millioner kroner. Ud af dette beløb har SimCorp allerede fået skrevet kontrakter for ordrer på 265 millioner kroner, så der er ikke tale om ?blåøjet optimisme?, som Peter L. Ravn udtrykker det.

TMS2000 er trækhesten

Langt størstedelen af SimCorps indtægter fra TMS2000, der står for over 80 procent af omsætningen. Hovedfokus er på markederne i Benelux, Schweiz og Tyskland samt Storbritannien, hvor selskabet sikrede sig en vigtig ordre i fjerde kvartal ? nemlig hos investeringsselskabet Kuwait Investment Office (KIO). Den ordre var vigtig, fordi den kan åbne flere døre i Londons finanskvarter.

Erfaringen har nemlig hidtil vist, at beslutningstagerne i London City skal kende en kollega, der bruger et system, før de er interesserede.

- Vi kan allerede mærke, at det er lettere end før at komme i tale med potentielle kunder, fordi vi har fået KIO som kunde. Det er i den forbindelse en fordel, at KIO har købt, hvad vi kalder en væg-til-væg udgave af TMS2000, hvor hele investeringsprocessen styres via vores systemer. Så kan vi vise andre engelske kunder, hvad vi kan, hvis de køber en fuld løsning hos os, forklarer Peter L. Ravn.

Han understreger også, at SimCorp fortsat tror på sit andet produkt, IT/2 ? et system der anvendes til finansiel betalings- og risikosstyring internt i store multinationale koncerner som eksempelvis bananproducenten Chiquita og medicinalvirksomheden SmithKline Beecham. Netop IT/2 har kostet millioner af kroner i udvikling det seneste år og givet underskud. Nu skal det tjene penge ind, lød kravet i regnskabsmeddelelsen i forbindelse med fjerde kvartalsregnskabet.

Tror stadig på IT/2

En del udviklere af IT/2 er blevet afskediget i januar ? og nogle aktieanalytikere har set det som et tegn på, at systemets dage er talte på lang sigt. Det afviser Peter L. Ravn.

- IT/2 er ikke en midlertidig aktivitet, og vi tror på produktet i lyset af udviklingen, hvor flere virksomheder selv tager sig af finansielle opgaver, som de før gik til bankerne for at få løst. Som i alle andre forhold er der en grænse for ens tålmodighed, men jeg ser et stort potentiale i IT/2, siger han.

IT/2 købte SimCorp i 1999 af Bank of America, og kunderne findes over hele verden. Opgaven for 2002 er at udbygge markedsandelen for produktet, så det bliver den solide forretning, som Peter L. Ravn vil have på alle markeder for selskabets produkter.

Navnlig i USA kan IT/2 også fungere som murbrækker for SimCorp den dag, hvor den danske virksomhed rykker ind med TMS2000 ind på det enorme amerikanske marked.

Her skal SimCorp hen for at indløse sine globale visioner, men kravet til selskabets fundament på andre markeder er øget efter det vanskelige 2001.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere