Lyskeglen fra det nordjyske IT-fyrtårn skal ikke være det eneste, politikerne, erhvervsliv og IT-uddannede får øje på, når de skuer ud over IT-Danmark. Og ej heller hovedstadens vækstområde Ørestaden.
Nu skal de også se alt det, Århus har gang i og kan byde på. Det mener de toneangivende IT-spidser i Østjylland -Århus Regionens IT-råd - som nu er gået i gang med at promovere regionen under én hat med titlen Katrinebjerg.net.
Satsningen består af en vifte opmærksomhedsfremmende initiativer:
- Et månedligt IT-magasin på print og på web på en portal, der har premiere i slutningen af januar 2002.
- Infomationsmateriale målrettet til potentielle tilflyttere til Århus.
- Præsentationer af forskning og produkter for professionelt interesserede på uddannelsesinstitutioner og virksomheder.
Pengene til markedsføringen kommer blandt andet fra Århus Amt og Århus Kommune.
Derudover er det tanken, at annoncer tegnet af IT-branchen i det trykte IT-magasin skal spæde til i kassen.
Tirsdag blev planen præsenteret for og debatteret med 50 fremmødte personer fra IT-Århus. Det foregik på Katrinebjerg.
- Det har alt for længe været en velbevaret hemmelighed, at Østjylland har en stærk, dynamisk og mangfoldig IT-sektor. Der er så mange gode historier, der mangler at blive fortalt. Dem skal vi have frem i lyset, siger Arne Vollertsen, kommunikationschef i Katrinebjerg.net
Jysk beskedenhed
Naturligvis er det ikke blot bevågenhed i sig selv, IT-sektoren i Århus higer efter. Men alt det, der gerne skulle følge med i slipstrømmen. For eksempel bevillinger fra det offentlige til at styrke IT-udviklingen i regionen.
Målet med Katrinebjerg.net er også at gøre Århus til et attraktivt sted at placere sin IT-virksomhed eller sin fremtid som IT-medarbejder eller IT-iværksætter. I dag er 12 procent af århusianerne beskæftiget inden for IT.
En af deltagere i debatmødet om visionerne for Katrinebjerg.net var informationschef i softwarefirmaet LEC, Marie-Louise Arnfast. Hun tror på, at det kan have en positive effekt også for hendes arbejdsplads, hvis Århus bliver mere synlig som IT-by.
- For LEC vil en større synlighed kunne gøre det nemmere at fastholde og tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Hvis byen er kendt for at have et godt IT-miljø, bliver incitamentet til at flytte til Århus større. Også for virksomheder, på samme måde som Silkeborg er kendt som bilernes by og dermed har tiltrukket mange bilforhandlere, siger Marie-Louise Arnfast.
Hun mener, at hun og hendes branchekolleger skal blive bedre til at "prale".
- Vi fortæller ikke nok om, hvad der sker her. Mange virksomheder brænder nok inde med gode historier, men måske holder man sig tilbage i en slags jysk beskedenhed, siger Marie-Louise Arnfast.
En bakketop som vartegn
Netværket af virksomheder og uddannelser udi IT er opkaldt efter bakketoppen Katrinebjerg i det nordlige Århus, hvor et frodigt IT-miljø i de senere år er blomstret op.
Århus Universitet har blandt andet valgt at flytte sine IT-uddannelser til dette område. Desuden har større virksomheder valgt at placere udviklingsafdelinger som satellitter på Katrinebjerg.
Men selve navnet Katrinebjerg.net vakte en del debat på mødet tirsdag. En række deltagere gav udtryk for, at det slet ikke signalerede, at navnet favner hele østjyllands IT-sektor, men kun de virksomheder, der fysisk ligger på bakketoppen.
Navnet er dog forlængst vedtaget af IT-Rådet i Århus Regionen. Rådet består af personer fra østjyske IT-virksomheder, uddannelsesinstitutioner samt offentlige myndigheder.