KMD anklages for umoderne produkter
De IT-systemer, KMD tilbyder kommunerne er alt for utidssvarende. Det siger Skagen Kommunes IT-chef, Allan Frank. Han hævder, at systemerne forhindrer effektivisering, fordi det ikke er fulgt med udviklingen i kommunerne mod heldhedsorienteret borgerbetjening og elektronisk selvbetjening. KMDs svar på kritikken er blandt andet, at selskabet er på trapperne med et nyt system, KMD Aktiv. Og det vil ifølge KMD skabe effektivisering. Samtidig bevæger selskabet SAS Institute sig nu ind på det kommunale marked med sit ledelsesværktøj, der foreløbig er afsat til 15 større kommuner i Danmark. (Jyllands-Posten)
Tiscali fyrer dansk direktør
Svend Erik Jensen er blevet fyret som administrerende direktør for internet-udbyderen Tiscali i Danmark. I stedet er den hidtidige salgsdirektør i selskabet, Peter Bredgaard, blevet forfremmet til posten. Den nye direktør fremhæver, at han opfatter Tiscali Danmark som en afdeling til det internationale selskab, hvorimod hans forgænger betragtede det som et selsstændigt selskab. Selv kalder Svend Erik Jensen årsagen "et spørgsmål om kemi". (Børsen)
IBM satser stort på telebranchen
Trods barske tider i teleselskabernes verden øjner IBM potentiale i den branche. IBM forventer at kunne beskæftige 12.000 konsulenter globalt inden for det område, selskabet kalder mobilt internet. Forestillingen er, at konsulenterne skal hjælpe telebranchen til at tjene penge til dels af finansiere de store investeringer i UMTS-licenser, dels til at videreudvikle tjenester og teknologier til en virkelighed med alskens dingenoter og kommunikationsapparater. (Jyllands-Posten)
Iværksættercenter på Århus Universitet
I begyndelsen af år det nye år får de studerende på Århus Universitet et Center for Entrepreneurship. Centret, der får tre millioner at arbejde med de kommende tre år, skal stimulere de studerende til iværksætteri. Pengene kommer fra universitetet, Århus Kommune, Århus Amt og EU. (Børsen)
Pizza via mobilen på stadion
Det amerikanske firma dial4snax har oplevet succes i USA med at tilbyde pizzalevering til sportsfans, der bestiller via mobiltelefonen fra tilskuerpladserne. Nu er firmaet i Danmark i et forsøg på at overtale danske stadionejere til også at give danske sportstilskuere muligheden. Salgsargumentet er, at man undgår at stå i kø og dermed misse vigtige øjeblikke i kampen. (Jyllands-Posten)