Comdex: Hvor er Danmark?

I Las Vegas ved de fleste efterhånden, at danskerne er gode til mælk, lyshårede piger, Tivoli og Christiania. Men de færreste kan finde Danmark på IT-kortet. Intet under. På trods af et tilbud om at få mere end halvdelen af rejsen betalt er kun fire danske virksomheder officielt repræsenteret ved Comdex.

Kun fire danske virksomheder har på årets Comdex-messe valgt at vise amerikanerne, at det blonde danske humør er skabt af lige dele idérig hjernekraft og rundsave på albuerne.

Til sammenligning har svenskerne tyve virksomheder på messen.

Og ifølge administrerende direktør for firmaet Homelinc, Lars Blak, er turen fra Ballerup til Las Vegas alle pengene værd allerede efter de første otte timer. Homelinc har produceret et system, så aktiviteterne - især de kommende tilbud om underholdning via bredbånd - kan sendes fra pc'en til familiens tv-alter.

- Vi håber at kunne finde en partner her i USA. Vi har brug for at finde en måde at distribuere vores produkt på, og vi har brug for penge til at komme ind på det amerikanske marked. 10 millioner kroner og opefter er, hvad vi søger, siger Lars Blak.

Allerede efter otte timer er han meget optimistisk.

- Jeg tror nu ikke, at vi skriver kontrakt. Men vi har talt med flere meget interessante mennesker. En har luftet muligheden for finansiering, og en anden er en stor katalog-virksomhed, der udsender mere end to millioner kataloger om ugen. Det bedste ved det hele er, at de mennesker, vi har mødt på standen, er beslutningstagere - folk der faktisk selv kan skrive checken under, siger Lars Blak.

Fire danske firmaer trods øget støtte

Homelinc betaler kun omtrent 30-40 procent af, hvad det normalt ville koste at komme til Comdex. Resten er betalt af Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet. Tilbuddet er givet til alle danske IT-virksomheder, og Eksportrådet regnede med, at mindst 10 virksomheder ville slå til. Fem meldte sig, og da den ene sprang fra, var der blot fire tilbage: Homelinc, Kiss Technology, Opportunity Solutions, og ITXmarket.com.

- Jeg kan ikke svare på, hvorfor der ikke er flere danske virksomheder, der har slået til. Det er første gang, vi tilbyder at støtte tilstedeværelsen økonomisk. Og næste år, når vi gør det igen, håber jeg på flere deltagere, siger den danske generalkonsul i Los Angeles, Niels Høyer.

- USA er det hårdeste marked i verden at komme ind på. Men lykkes det, har man adgang til det største. Klarer man sig her, kan man klare sig de fleste steder, siger Niels Høyer, som mener, at det lige netop nu, midt i al krisen, er et udmærket tidspunkt at slå til som dansk virksomhed.

- Hvis man har pengene kan man godt overveje at gå ind i USA med en offensiv strategi. Men man skal være klar over, at USA tager tid, siger han.

Brancheforeningen på tur med 25

Omtrent 25 andre danske virksomheder er også i Las Vegas. Men de er på tur med IT-Brancheforeningen. Flere har partneren, den private, med, og andre snuser alene rundt. På spørgsmålet om, hvorfor foreningen ikke har flere medlems-virksomheder repræsenteret på generalkonsulatets messe, svarer direktør Jakob Lyngsø:

- Det er eventyrligt resource-krævende, at komme ind i USA som dansk virksomhed. Der er rejser, udgifter til kontor og personale, markedsføring og andre ting. Man skal passe meget på. Og der er en tendens til, at uerfarne danske virksomheder bliver alt for begejstrede, når de kommer hjem fra messen. De tror, at nu har de indgået en banebrydende kontrakt for derefter at finde ud af, at det bare var en underordnet fra en stor amerikansk virksomhed, der havde været på besøg ved standen, siger Jakob Lyngsø.

Han har i stedet arrangeret en såkaldt matchmaking tur, hvor de danske deltagere får lejlighed til at sætte udvalgte repræsentanter fra amerikanske virksomheder overfor de danske deltagere. Hvad der konkret er kommet ud af møderne, kan Jakob Lyngsø endnu ikke svare på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere