Artikel top billede

Twitter gider ikke tredjepartsreklamer

Twitter bandlyser tredjepartsreklamer i forsøget på at beskytte sin Promoted Tweets-platform.

Computerworld News Service: Twitter har nu forbudt tredjeparts-annoncering på hjemmesiden i et forsøg på at kontrollere pengestrømme og bevare sidens integritet.

Virksomheden forklarer, at det handler om at bygge en firewall, der kan blokere reklamer i Twitters 'timeline'.

Twitter vil have fat i dine gysser for at understøtte sin Promoted Tweets platform, og virksomheden har ikke tænkt at lade tilfældige fremmede få del i lagkagen.

"Vi bekymrer os først og fremmest om netværkets langsigtede helbred og værdi. Vi har og vil også i fremtiden droppe de kortsigtede muligheder og i stedet koncentrere os om nøjagtigt at få vurderet effekten af Promoted Tweets på brugeroplevelsen," skrev Twitters drifts-chef Dick Costolo i et blogindlæg.

"Af samme grund vil vi - undtagen i forhold til Promoted Tweets - ikke tillade tredjeparter at anvende kommercielle tweets på nogle som helst tjenester, der bruger Twitter API."

Dick Costolo illustrerer argumentationen bag beslutningen.

Twitter vil:

Bevare Twitters unikke brugeroplevelse, fokusere på den langsigtede økonomi frem for på tredjeparternes kortsigtede mål, stoppe dækningen af alle udgifter til vedligehold af netværket - tredjeparter tager tilsyneladende ikke meget ansvar.

Twitter har opdateret sine brugervilkår, så de nu beskriver den nye situation. Konklusionen lyder som følger:

"I sager hvor indhold fra Twitter udgør basis (helt eller delvist) for reklamesalget, så vil vi kræve en kompensation (der kan modregnes eventuelle betalinger til Twitter for data-licenser). Det gælder for eksempel ved salg af sponsorater eller branding omkring gadgets eller iframes, som indeholder Tweets og andre skræddersyede visualiseringer af Twitter."

Nye brugervilkår

I modsætning til mange andre aftaler om brugervilkår, så er Twitters rent faktisk til at læse. Det meste handler om at bevare sidens integritet og om ikke at forvirre brugerne - måske et tegn på, at ikke alt i denne forbindelse handler om penge.

Det lykkedes All Things Digital at få et interview med Dick Costolo, hvor drifts-chefen afslørede flere detaljer og fortalte om, hvem der vil blive påvirket af den nye aftale:

- Tjenester, der ikke skaber omsætning, eller som skaber omsætning uden brug af reklamer (for eksempel via abonnementer), vil ikke blive påvirket.

- I forbindelse med betaling kan grupperne vælge at dele omsætning med Twitter, eller indgå en aftale om licensering af data stream. Det anbefales at anvende Promoted Tweets.

- De nærmere detaljer - for eksempel om minimumsbetalinger og deling af omsætning - er endnu ikke afgjort, og Twitter vil sandsynligvis implementere betalinger med udgangspunkt i de enkelte sager.

De nye regler vil komme til at ramme mange kendte virksomheder lige på pengepungen, heriblandt Business Insider og The Huffington Post, og vil måske kunne drive nogle uafhængige virksomheder til fallit.

Vi får se, hvordan offentligheden vil reagere på ændringerne - og om det overhovedet vil blive lagt mærke til.

Måske vil det komme til at skade Twitter forhold til udviklerne alvorligt, men det er heller ikke noget, der bekymrer de fleste almindelige brugere.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere