Computerworld News Service: Twitter har nu forbudt tredjeparts-annoncering på hjemmesiden i et forsøg på at kontrollere pengestrømme og bevare sidens integritet.
Virksomheden forklarer, at det handler om at bygge en firewall, der kan blokere reklamer i Twitters 'timeline'.
Twitter vil have fat i dine gysser for at understøtte sin Promoted Tweets platform, og virksomheden har ikke tænkt at lade tilfældige fremmede få del i lagkagen.
"Vi bekymrer os først og fremmest om netværkets langsigtede helbred og værdi. Vi har og vil også i fremtiden droppe de kortsigtede muligheder og i stedet koncentrere os om nøjagtigt at få vurderet effekten af Promoted Tweets på brugeroplevelsen," skrev Twitters drifts-chef Dick Costolo i et blogindlæg.
"Af samme grund vil vi - undtagen i forhold til Promoted Tweets - ikke tillade tredjeparter at anvende kommercielle tweets på nogle som helst tjenester, der bruger Twitter API."
Dick Costolo illustrerer argumentationen bag beslutningen.
Twitter vil:
Bevare Twitters unikke brugeroplevelse, fokusere på den langsigtede økonomi frem for på tredjeparternes kortsigtede mål, stoppe dækningen af alle udgifter til vedligehold af netværket - tredjeparter tager tilsyneladende ikke meget ansvar.
Twitter har opdateret sine brugervilkår, så de nu beskriver den nye situation. Konklusionen lyder som følger:
"I sager hvor indhold fra Twitter udgør basis (helt eller delvist) for reklamesalget, så vil vi kræve en kompensation (der kan modregnes eventuelle betalinger til Twitter for data-licenser). Det gælder for eksempel ved salg af sponsorater eller branding omkring gadgets eller iframes, som indeholder Tweets og andre skræddersyede visualiseringer af Twitter."
Nye brugervilkår
I modsætning til mange andre aftaler om brugervilkår, så er Twitters rent faktisk til at læse. Det meste handler om at bevare sidens integritet og om ikke at forvirre brugerne - måske et tegn på, at ikke alt i denne forbindelse handler om penge.
Det lykkedes All Things Digital at få et interview med Dick Costolo, hvor drifts-chefen afslørede flere detaljer og fortalte om, hvem der vil blive påvirket af den nye aftale:
- Tjenester, der ikke skaber omsætning, eller som skaber omsætning uden brug af reklamer (for eksempel via abonnementer), vil ikke blive påvirket.
- I forbindelse med betaling kan grupperne vælge at dele omsætning med Twitter, eller indgå en aftale om licensering af data stream. Det anbefales at anvende Promoted Tweets.
- De nærmere detaljer - for eksempel om minimumsbetalinger og deling af omsætning - er endnu ikke afgjort, og Twitter vil sandsynligvis implementere betalinger med udgangspunkt i de enkelte sager.
De nye regler vil komme til at ramme mange kendte virksomheder lige på pengepungen, heriblandt Business Insider og The Huffington Post, og vil måske kunne drive nogle uafhængige virksomheder til fallit.
Vi får se, hvordan offentligheden vil reagere på ændringerne - og om det overhovedet vil blive lagt mærke til.
Måske vil det komme til at skade Twitter forhold til udviklerne alvorligt, men det er heller ikke noget, der bekymrer de fleste almindelige brugere.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen