"Der eksisterer en udpræget mangel på viden, fokus og interesse for begrebet test på øverste ledelsesniveau i en lang række af de største danske virksomheder og offentlige organisationer."
Sådan lyder dommen fra konsulenthuset Logica, der har forsøgt at kortlægge danske virksomheders modenhed i forhold til test af applikationer. Det gør firmaet i en selvbestaltet undersøgelse blandt 77 store danske virksomheder.
"Test er ofte en overset disciplin," siger Brian Troelsen, der er it-analytiker i IDC, til undersøgelsesresultaterne.
"Det er altid en balancegang mellem sikkerhed og økonomi, og mange springer over, hvor gærdet er lavest og udgiften derved mindst."
Han mener dog, at der er stor forskel på, hvem der har behov for at teste sine applikationer.
"Skræddersyede løsninger kræver typisk en længere testfase end standardvarer, der i mange tilfælde allerede er testet i den ene eller anden form," siger han.
"Det er en forsikringsstrategi, hvor man føler, at pengene er spildt, hvis man ikke finder fejl, men man bliver glad, hvis der dukker fejl op."
Fylder ikke meget på budgettet
De resultater, som undersøgelsen kommer med, indeholder blandt andet udsagn om, at to ud af tre it-chefer ikke kender til test-budgettets faktiske størrelse.
Og at 20 procent af it-cheferne kan ikke svare på test-budgettets historiske andel af virksomhedens samlede it-udviklingsomkostninger, eller hvor mange (eller få) penge man egentlig skal bruge i testfasen.
"Hvis man ikke kender udgiften til test, så fylder posten nok ikke så meget på budgettet. Men testudgifterne svinger meget fra firma til firma," siger Brian Troelsen.
"Fælles for alle er dog, at det giver et bedre resultat, hvis de løsninger man ruller ud, virker fra første færd. Det giver glade brugere," siger han.
Et af problemerne med manglende test er ekstra omkostninger på grund af eksempelvis forsinkelser eller tekniske problemer. Den digitale tinglysning i Danmark er et lysende eksempel på det.
80 procent af de adspurgte ved ikke hvor meget sådanne problemer har kostet virksomheden, mens de resterende 20 procent sætter beløbet til at være mellem 100.000 og seks millioner kroner.
Det manglende overblik overrasker dog ikke Brian Troelsen
"Det er umuligt at sætte kroner og øre på, før det er gået galt, og regnskabet er gjort op," siger han.
Det er analysefirmaet Insight Incorporated, der har foretaget analysen på vegne af konsulenthuset Logica, der blandt andet sælger ydelser til test af applikationer. 77 private og offentlige virksomheder og organisationer er blevet stillet spørgsmålene per telefon.