Ingen computere fra amerikanske firmaer om 20 år.
Sådan lyder dommedagsprofetien fra Acers topchef, Stan Shih, over konkurrenterne i et interview med avisen Taipei Commercial Times.
Hans kig i krystalkuglen resulterer i, at de amerikanske pc-producenter vil være forsvundet fra markedet inden 2030.
Han begrunder sin påstand med, at de ikke kan fremstille lavpris-maskiner på linje med de asiatiske producenter.
I tredje kvartal sidste år overtog Acer pladsen som verdens næststørste producent fra Dell. Dell er et af de firmaer, der ikke er så meget med på netbook-bølgen.
Samtidig klarer Acer sig rigtig godt i den interne kamp med konkurrenterne på forbrugermarkedet.
"Tendensen med at folk køber små lavpris-computere, kommer til at fortsætte i mange år endnu. De amerikanske producenter har ingen anelse om, hvordan man får den type produkter ud på markedet. Det betyder, at pc-producenterne vil være væk om 20 år. Det er helt det samme fænomen, som dræbte den amerikanske fjernsynsproduktion," siger han til avisen og fortsætter:
"Samtidig vil den grønne bølge betyde, at man vil prioritere de små maskiner højere."
Acer-bossens forudsigelse om at de små lette computere vil dominere markedet i fremtiden, står han ikke alene med. Analysehusene Gartner og IDC siger i deres analyser af pc-markedet, at der netop dette segment, der driver fremgangen.
I første halvår af 2009 blev, der solgt 13,5 millioner netbooks på verdensplan, hvilket analysefirmaet Canalys beskriver "som den mest dramatiske forandring af pc-markedet i 15 år."
Vildt gæt
IDC i Danmark er dog knap så pessimistisk omkring de amerikanske producenters fremtid.
"Jeg ser slet ikke denne tendens. Acer har haft stor succes med deres små computere, men det betyder ikke, at de ejer markedet," siger Anders Elbak fra IDC.
Og han begrunder det med flere faktorer.
"For det først produceres langt de fleste computere i Asien, også de amerikanske mærker. Derfor er produktionsomkostningerne langt hen ad vejen de samme," siger han.
"Samtidig er en forudsigelse af markedet, så langt ud i fremtiden, meget svær. Ingen ved i hvilken retning produkterne udvikler sig om 20 år. Sådan en forudsigelse er vist nærmest et gratis bud, der ikke skal tages særlig seriøst," siger Anders Elbak.