På lidt over et år er der sket udskiftninger på fem væsentlige it-poster hos A. P. Møller - Mærsk.
Det er ikke ønskværdigt, mener eksperter.
"Der er sket udskiftninger på ganske centrale poster, og der er skiftet mere, end det fremadrettet er ønskværdigt," siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.
Han forklarer, at de mange udskiftninger næppe har været planlagt længe.
"Jeg har meget svært ved at forestille mig, at det har været en målsætning, at udskiftningen skal være så stor," siger han.
Efterdønninger på it-skandale
Analytikeren forklarer dog, at udskiftningerne kan udspringe af forskellige forhold.
De tidlige omrokeringer er kommet i dønningerne af de store it-problemer, som rederiet kæmpede med i perioden 2006-2007, oplyser Jacob Pedersen.
"Derfor kan man sige, at en del af udskiftningerne har været relateret til de mange store problemer, man havde tidligere," siger Jacob Pedersen.
Afbryder organisationens kultur
Professor Anders Drejer fra Handelshøjskolen i Aarhus er på linje.
"Det er jo interessant, at så mange er skiftet ud på så kort tid lige efter en masse problemer med it," siger han.
Professoren forklarer, at udskiftningerne under alle omstændigheder afbryder organisationens rytme og ryster dens kultur.
"Men hvis det ellers er formålet, så kan det jo være den eneste vej, da det er enormt svært at ændre en organisationskultur uden drastiske virkemidler," siger Anders Drejer.
Mærsk: Det vil ikke fortsætte
Hos A.P. Møller - Mærsk selv erkender man, at de mange udskiftninger fremadrettet skal ophøre.
Indenfor de sidste 12 måneder er fem centrale it-folk blevet udskiftet. Er det sundt for jeres organisation?
"Hvis man antager at den tendens fortsætter, hvilket jeg ikke forventer, er det naturligvis ikke noget man ønsker," siger leder af Group Human Resources William S. Allen fra A.P. Møller - Mærsk til Computerworld.
"Men jeg forventer som sagt ikke, at det fortsætter," siger han.
Smedegaard tæt på
De to eksperter vurderer begge, at koncernens administrerende direktør, Nils Smedegaard, har været tæt på udskiftningerne.
"Det er jeg slet ikke i tvivl om. Også fordi it var været så central en del af de problemer man har haft, så selvfølgelig er det oppe og vende på øverste niveau," siger Jacob Pedersen.
Det samme vurderer Anders Drejer.
"Under alle omstændigheder er det jo Smedegaards objektive ansvar, at udskiftningerne sker og er sket," siger han.
Den tunge it-arv
Og it-beslutninger har helt sikkert fyldt mere på ledelsesgangene i de senere år end nogen havde drømt om for bare fem år siden.
I 2005 fusionerer A.P. Møller - Mærsk og den hollandske konkurrent P&O Nedlloyd. Og kort tid efter opstår store it-problemer, som fører til et tab i rene it-udgifter på 1,3 milliarder kroner.
Containere havner de forkerte steder på de forkerte tidspunkter og kunder fortæller om problemer helt frem til november 2007.
Det fører til et blodbad på ledelsesgangene, hvor administrerende direktør Jess Søderberg går to år før tid.
Siden iværksættes Stream Line, hvor op imod 3.000 personer fyres. Ansvaret og baggrunden herfor, får en reder til at give it-problemerne skylden.
I 2008 foretager Nils Smedegaard Andersen en it-strukturændring.
Og i 2009 siges farvel til it-direktør Carsten Dalsgaard og tre CIO'er i markante forretningsenheder - herunder Maersk Line.
Herefter ansættes den tidligere finansdirektør, Flemming Steen, der efter otte måneder har gennemført mærkbare effektiviseringer på it-fronten.
Tidslinje
Mærsk og de massive it-problemer
1956
IBM udlejer hulkortsmaskine til A.P. Møller - Mærsk for 38.000 kroner om året.
1965
Den stærkt teknologi-interesserede Mærsk Mc-Kinney Møller overtager roret for koncernen efter sin far Arnold Peter Møller.
1970
Mærsk Mc-Kinney Møller indtræder som den første ikke-amerikaner i IBM's bestyrelse.
1970
It-driftselskabet Mærsk Data bliver oprettet, efter selve ideen er blevet født en de l år tidligere i Mærsk Mc-Kinney Møllers juniorsekretariat.
1986
Mærsk Datas omsætning ligger på 199,5 millioner kroner, og antallet af medarbejdere er steget til 227. Skibsreder Jess Søderberg indtræder som formand for bestyrelsen.
1993
Jess Søderberg, der som ung it-iværksætter har haft stor tiltro til mulighederne i it, tiltræder som ny administrerende direktør for hele Mærsk-koncernen efter Mærsk Mc-Kinney Møller, der samtidig udtræder af IBM's Advisory Board hos IBM.
2001
Omsætningen hos Mærsk Data er vokset til tre milliarder kroner, og antallet af medarbejdere er på det tidspunkt steget til 2.449.
2002
Maersk Line igangsætter omfattende udskiftning af it-systemerne og udrulning af et nyt stort system.
2003
Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, der hos Topdanmark har interesseret sig en del for it, men udtrykt nogen uvilje mod eksterne it-konsulenter, afløser Mærsk Mc-Kinney Møller på bestyrelsesposten hos rederigiganten.
2004
Mærsk Data sælges til IBM Danmark A/S. Samtidig bliver DMdata, som A.P. Møller - Mærsk har ejet i halvpart med Danske Bank, solgt til IBM. Der blev i den forbindelse indgået en flerårig outsourcing-aftale, så IBM herefter leverer it-ydelser til virksomheden. Jess Søderberg forlader posten som formand for Mærsk Data.
2005
A.P. Møller - Mærsk og den hollandske konkurrent P&O Nedlloyd fusionerer.
2006-2007
Der opstår store it-problemer, som fører til et tab i rene it-udgifter på 1,3 milliarder kroner. Helt frem til november 2007 beretter kunder om problemer.
2007
Jess Søderberg må gå fra A.P. Møller - Mærsk to år før annonceret. Flere andre topchefer ryger ud med ham.
2007
Nils Smedegaard Andersen hentes ind som administrerende direktør fra Carlsberg, hvor han placerede rationaliseringseksperten Lars Krejberg Petersen, der ikke havde det store forhåndskendskab til it, som it-chef.
2007
Stream Line iværksættes, hvor finansdirektør Flemming Steen fra Junckers Industrier hentes tilbage til koncernen som chef for effektiviseringsprojektet, hvor op imod 3.000 personer fyres i Maersk Line.
2008
Nils Smedegaard Andersen foretager en strukturændring, hvor it-driften fjernes fra Group IT på Esplanaden.
2009
It-direktør Carsten Dalsgaard må sige farvel. Siden udskiftes også tre CIO'er i markante forretningsenheder - herunder Maersk Line.
2009
Flemming Steen ansættes som chef for Group IT.
2010
Flemming Steen med udpræget CFO-baggrund afløses af Stephen Fraser, der har it-baggrund.