"Nu har jeg været it-chef i mange år, men det er da første gang, jeg oplever en driftsforstyrrelse i den her størrelsesorden."
Det er torsdag 17. december og klokken er 11.00, da it-chefen i Høje-Taastrup Kommune, Jean Rygaard, bemærker, at noget ikke er, som det skal være.
Det system, der håndterer kommunens dokumenter, kan ikke længere læse sagerne, og det fælles netværksdrev er også utilgængeligt.
Det står hurtigt klart for ham, at en backup-procedure er nødvendig.
Den fejler, og fredag aften når Jean Rygaard frem til, at tusindvis af dokumenter i tidsrummet fra den 8.-17. december måske er gået tabt.
Han beder leverandøren KMD om at forsøge at redde dataene. Det lykkes ikke.
9.000 tabte dokumenter
Det eneste, der er tilbage, er en indeksliste over de manglende dokumenter. 9.000 for at være helt præcis.
Jean Rygaard forklarer i dag, at nedbruddet nok var alvorligt, men at det trods alt ikke ramte livsvigtige funktioner i kommunens beredskab - som for eksempel omsorgssystemer eller overfaldsalarmer.
"Nu har jeg været it-chef i mange år, men det er da første gang, jeg oplever en driftsforstyrrelse i den her størrelsesorden, men man er nødt til at holde hovedet koldt," siger han.
"Det har heldigvis ikke konsekvenser for vores kritiske systemer, men det er klart, at det giver nogle frustrationer i forhold til vores sagsdokumenthåndteringssystem, da det er rimelig vitalt i en kommune. Det er omdrejningspunktet for al sagsbehandling og notatskrivning," siger han.
Der venter ugers oprydning
Det betyder, at mange af dokumenterne, der nu er tabt, for eksempel er borgerhenvendelser og ansøgninger om byggetilladelser eller lignende.
"Borgerne lider ikke overlast, men selvfølgelig er det ubehageligt for borgeren at få en forsinkelse på sådan en sag," siger Jean Rygaard.
Sådan kommer oprydnngen til at foregå
Han forklarer, at det vil tage mange uger at genskabe de 9.000 mistede dokumenter, og at kommunens folk nu er i gang med at prioritere dokumenternes vigtighed ud fra den indeksliste over dokumenterne, som det lykkedes KMD at hive ud af systemet.
"Nu prioriterer vi og ser på, hvad der kan vente og hvad der ikke kan. Der går minimum tre-fire uger, og så kan der også dukke noget op undervejs," siger Jean Rygaard.
It-chef: KMD har påtaget sig ansvar
Hvad det omfattende nedbrud kommer til at betyde i forhold til et eventuelt økonomisk krav til leverandørerne KMD, ønsker Jean Rygaard ikke at komme ind på.
Han understreger dog, at han ikke har noget at udsætte på leverandørens indsats efter nedbruddet.
"Det er et internt anliggende vi har, men det er klart, at vi efterfølgende skal have en drøftelse om, hvad vi kan gøre. Jeg synes ikke, KMD har fralagt sig noget ansvar. Vi har et godt forhold til KMD, og de har ageret professionelt i forhold til det her - de kunne også godt have været den her sag foruden," siger Jean Rygaard, it-chef i Høje-Taastrup Kommune.