Computerworld News Service: Microsoft har lanceret OneApp, som gør det muligt for billigere telefoner fra Nokia og Sony Ericsson at bruge sociale netværks-tjenester som Facebook, Twitter og Windows Live Messenger.
Det er anden gang denne måned, Microsoft sigter efter mobiltelefoner, der ikke kører virksomhedens eget styresystem, Windows Mobile. Tidligere offentliggjorde Microsoft og Nokia en aftale om at gøre Microsoft Office-applikationer tilgængelige på telefoner fra Nokia, som kører Symbian OS. OneApp fungerer på de fleste telefoner i den lave ende og mellemklassen, blot de understøtter Java, oplyser Microsoft.
OneApp har klient- og server-komponenter. Klienten på 150 kilobyte installeres på telefonen. Det forventes, at et software developer kit (SDK) til OneApp bliver tilgængelig i slutningen af året.
Med lanceringen af OneApp sigter Microsoft efter de fremkommende markeder. Indtil nu har virksomhedens mobile bestræbelser været fokuseret på den meget lille befolkningsandel af privilegerede mennesker med smartphones, men dette skridt åbner en kanal til milliarder af abonnenter, skriver Gartner-analytiker Nick Jones i et blogindlæg.
Fremkommende markeder er lige så vigtige som modne markeder. Hvis man kan få en dollar om måneden fra en milliard brugere, så er det en god forretning, skriver han.
Sydafrikanske netværk
Internetvirksomheder, mobiltelefon-leverandører og mobiloperatører kæmper om det enorme antal brugere, som aldrig har haft forbindelse til internettet, fortæller Jonathan Arber, som er ledende analytiker hos IDC, i et interview. Med OneApp forsøger Microsoft at få et forspring over konkurrenterne, siger han.
Det er næppe tilfældigt, at OneApp debuterer i Sydafrika. Landet befinder sig i den høje ende af de fremkommende markeder og kan bruges som model for, hvad der vil ske i andre dele af verden, forklarer Jonathan Arber. Microsoft arbejder i Sydafrika sammen med Blue Label Telecoms og deres mibli-tjeneste og planlægger at lancere OneApp i flere lande inden for det næste år, fortæller Microsoft.
Det faktum, at Microsoft har valgt sociale netværks-applikationer som udgangspunkt, kommer heller ikke som nogen overraskelse. Med Facebooks og Twitters stigende popularitet på mobiltelefoner siger det sig selv, mener Jonathan Arber.
Oversat af Thomas Bøndergaard