Midt i krisen fremviser Rambøll Gruppen et regnskab med flot fremgang på omsætning og nettoprofit. Men man skal dog ikke lade sig forblænde af tallene, mener Rambølls koncerndirektør, Flemming Bligaard Pedersen.
"Vi mærker en generel presset situation på markedet i øjeblikket. Selvom vi havde en vækst på omsætningen sidste år, så var fjerde kvartal ingen dans på roser," siger Flemming Bligaard Pedersen.
"Vi kunne især mærke et utroligt pres på vores indtjeningsmargener som følge af en generel priskonkurrence på markedet for tiden."
Rambøll oplevede i år en stigning i omsætningen fra 4,7 milliarder kroner til 5,6 milliarder kroner. Resultatet før skat steg fra 315 millioner kroner til 357 millioner kroner.
Rambølls afdeling for it og telekommunikation står for 7,1 procent af den samlede omsætning i Rambøll. Men det bliver hårde tider for den del af koncernen det næste år, mener Flemming Bligaard Pedersen.
"Der er allerede foretaget afskedigelser i den danske del af vores it- og telekommunikationsforretning, og man kan ikke afvise, at der også kan være en risiko fremover," siger Flemming Bligaard Pedersen.
"Væksten for det marked står i status quo i øjeblikket. Det er især i telekommunikationen, at det står skidt til. Men på andre markeder end det danske, er der stadig vækst. Det drejer sig blandt andet om Indien."
Rambøll-gruppen har 8.848 medarbejdere i 23 lande. I 2008 kom der globalt set cirka 1.900 nye medarbejdere til koncernen. En stor del af disse blev ansat i Indien, hvor Rambøll nu har omkring 1.000 medarbejdere.
Opkøb på vækstmarkeder
Indien er et af de lande, som nævnes, når man skal kigge på investeringer i 2009.
"Vi ser stadig vækst på nogle markeder i år. Her taler vi om Indien, Kina og Sydøstasien, mens markederne i Rusland og Mellemøsten måske er bremset op som følge af udviklingen i oliepriserne," siger Flemming Bligaard Pedersen.
"Vi forventer en stagnation i vores organiske vækst i 2009, men der kan muligvis blive tale om nye investeringer på vækstmarkederne, der så kan betyde akkvisitiv vækst."
Det vil sige, at Rambøll forventer at ekspandere på et marked, hvor priser på virksomhederne er faldet kraftigt i den seneste tid.
"Hvis man selv er meget velpolstret under krisen, så er det tidspunktet at købe andre op på," mener Torben Pedersen, professor i international virksomhedsøkonomi ved CBS.
"Rambøll har været inde i en proces, hvor man har moderniseret og bedre er i stand til at mobilisere synergien rundt omkring i virksomheden. Derfor ser det ud til at gå ganske fornuftigt i forretningen."