To Dell-topchefer, der blev hentet ind for at sparke liv i virksomheden for bare to år siden, er nu stoppet. Samtidig omlægges erhvervssalget, så der kommer bedre gang i salget på verdensplan.
"Vi lytter altid til vores kunder og arbejder på at opfylde deres behov, og det vi hører er, et ønske om globalt standardiserede produkter og services," siger Stig Jørgensen, administerende direktør for Dell i Danmark.
Under pres
Den seneste tids økonomiske situation har sat virksomheden under yderligere pres, og en tilbagegang i salg på både forbruger- og erhvervsfronten har kostet dyrt.
I 2008 faldt Dells aktiekurs med 58 procent, fra cirka 25 dollars til 10,24 ved årets udgang, og seneste kvartal sluttede med 3 procent nedgang i omsætningen, samt 5 procent nedgang i overskuddet.
Dell har allerede skåret antallet af medarbejdere ned med 10 procent, svarende til 8.800 ansatte, på globalt plan.
Nye afdelinger
Den igangværende omstrukturering kommer også til at medføre, at salget fremover deles ind i fire vertikaler, fordelt på henholdsvis forbrugere, store virksomheder, små og mellemstore virksomheder og den offentlige sektor.
"Vi har besluttet at organisere virksomheden efter en global model, der tager udgangspunkt i tre store kundesegmenter: large enterprise, public sector og small and medium business. Vores consumer segment er allerede globaliseret," siger Stig Jørgensen.
Disse fire globale afdelinger skal stå for salget inden for deres respektive områder, og således levere tilpasset service over for kunderne.
"Det er en proces, der lige er startet og mens der er sket ændringer i sammensætningen af den globale topledelse, er det endnu for tidligt at sige, hvilke ændringer, der kommer i de enkelte landes organisationer," siger Stig Jørgensen.
Fra størst til mellemstor
Michael Cannon og Mark Jarvis blev begge hentet til Dell i starten af 2007, da Michael Dell vendte tilbage til direktørposten i firmaet efter tre års pause.
På de tre år var Dells førende markedsposition forsvundet, og derfor skulle der tages fat og genopfindes fra bunden.
Men de seneste to års kamp for at stoppe nedturen har altså ikke medført det ønskede resultat, og det koster nu de to topchefer jobbet.
Michael Cannon, direktør for globale operationer, blev personligt rekrutteret fra Solectron Inc af Michael Dell, med henblik på at skære ned på udgifterne og strømline produktionsfasen.
Et større outsourcing-projekt, sat i vandet af Michael Cannon, medførte en udsættelse af de ventede omkostningsreduktioner, kombineret med varierende succes omkring salget af Dells fabrikker i USA.
I 2008 fik Michael Cannon 16 millioner dollars i løn, inklusiv aktieoptioner, men kan formentlig se frem til en nedgang i beløbet fremover. Han forbliver dog i Dell i en endnu ikke fastlagt rolle.
Fra discount til prestige
Michael Dell var for et par år siden utilfreds med Dells image som et discountmærke, og derfor blev Mark Jarvis hentet til firmaet som marketingchef, med 14 år hos Oracle i bagagen.
Opgaven blev at ændre Dells image fra discount til noget som kunderne begærede, og dermed knytte en form for prestige til produkterne.
Dette foregik blandt andet ved at konsolidere Dells globale markedsføring, som indtil da omfattede cirka 800 forskellige firmaer verden over, i et enkelt bureau.