Søgemaskinevirksomhedernes opsamling og opbevaring af søgedata har længe været en torn i øjet på borgerretsorganisationer, der kæmper for det frie menneskes ret til at bestemme over egne data.
Nu siger Microsoft, at virksomheden er klar til at anonymisere og slette søgedata efter seks måneder mod virksomhedens nuværende praksis, der foreskriver at data gemmes i 18 måneder.
Men kun hvis konkurrenterne vil gøre det samme.
I marts sidste år meddelte Google, at man ville begynde at anonymisere søge-logfiler efter 18 til 24 måneder. I dag anonymiserer Google data efter ni måneder og Yahoo efter 13.
I denne sammenhæng er Microsoft en loppe, der gør, for Microsoft fylder uendelig lidt på søgemaskinemarkedet med sine blot to procent. Google sidder til sammenligning på 80 procent af markedet.
Nødvendigt at gemme data
Med forslaget lægger Microsoft sig op ad EU's forslag om at stramme op på søgemaskinevirksomhedernes dataopbevaring.
Yahoo, Google og Microsoft er enige om, at det er nødvendigt at opbevare søgedata i en bestemt periode, for at kunne videreudvikle både service og søgemaskinerne.
Peter Fleischer, Google's privacy-ekspert, der netop er udpeget som rådgiver for EU, slår fast, at søgemaskinevirksomhederne har brug for at gemme i hvert fald dele af IP-adresserne i længere tid for at kunne lave analyser og forbedre søgefunktionerne.
Han peger på, at hvis man sætter grænsen ned til seks måneder, kan det også få betydning for sikkerheden.
"De ni måneder, Google gemmer data, er den tid, som udviklerne mener er nødvendig for at sikre systemerne mod svindlere og hackere," argumenterer han overfor Financial Times.
Yahoo oplyser til samme medie, at virksomheden ikke har tænkt sig at lade sig påvirke af, hvad konkurrenterne gør.