Computerworld News Service: Den globale finanskrise rammer det globale salg af mobiltelefoner.
Vesteuropa og Japan er hårdest ramt med en vækst for tredje kvartal, der er langt lavere end samme periode sidste år.
Væksten har været stærkest i Asien, og salget steg i Nord-, Syd- og Centralamerika, Østeuropa, Mellemøsten og Afrika.
Det globale mobilsalg steg med seks procent i tredje kvartal, hvilket er under halvdelen af stigningen på 16 procent i tredje kvartal 2007, lyder det fra Gartner.
Enhedssalget af mobiltelefoner steg til mere end 308,5 millioner dollar fra 291,1 millioner dollar i tredje kvartal 2007.
Nu vender det - måske
Det ser endnu værre ud for 2009, hvor Gartner forventer, at det globale enhedssalg falder mellem en og fire procent i forhold til 2008, fortæller analytiker Carolina Milanesi.
Der var stadig gang i salget af mobiltelefoner til førstegangskøbere i dette års tredje kvartal, men salget af erstatningstelefoner var hårdt ramt, fortæller analysefirmaet.
For eksempel ventede forbrugerne Asien i gennemsnit otte måneder med at erstatte deres telefoner i stedet for sidste års fire måneder.
Det betød, at salget var uændret eller faldt på markeder som Taiwan, Korea og Australien.
Øget salg af mobiler til førstegangsbrugere på udviklingsmarkeder som Indien og Kina hev enhedssalget op med 13,8 procent til 116,7 millioner enheder i Asien-Pacific.
Det var også salget på udviklingsmarkederne, der førte til en samlet stigning i Østeuropa, Mellemøsten og Afrika med 13,1 procent. Enhedssalget i Latinamerika steg med 5,5 procent.
Men salget i Japan faldt med 28 procent i forhold til sidste år og forblev uændret i forhold til andet kvartal i år, mens salget i Vesteuropa faldt fra 47,2 til 43,5 millioner.
På trods af afmatningen på markedet for dyrere telefoner fik salget af smartphones som Apple iPhone og nye Blackberry-modeller fra Research in Motion de samlede salgstal til at stige med 4,5 procent i Nordamerika.
Af de store producenter tog Motorola det største slag med et fald fra næsten 38 millioner solgte enheder til under 25 millioner og et fald i markedsandel fra 13 til otte procent.
Sony Ericsson Mobile Communications mistede også markedsandele, mens det så lysere ud for Samsung Electronics, hvis markedsandel steg fra 14,4 til 17,1 procent. Virksomheden øgede sit salg med 26,3 procent.
Økonomien har også sat en bremser for salget hos Nokia, men virksomheden formåede dog at øge sin markedsandel til 38,2 procent og salget fra 110 millioner enheder til næsten 118 enheder.
Sony Ericsson havde før den tredjestørste markedsandel, men endte med at ligge på linje med Motorola og LG Electronics.
Oversat af Mille Bindslev