Artikel top billede

IDC anbefaler it-firmaerne til at holde tætte relationer til kunderne, når krisen er værst. Kunderne vil huske det, når krisen er ovre, og virksomheden igen er ovenpå.

Her rammer finanskrisen først i it-branchen

Det er hardwareleverandører og it-tjenester, som finanskrisen først rammer. Til gengæld slipper telebranchen billigt, vurderer IDC i en ny rapport.

Hvis en computer holder i tre år, holder den nok også seks måneder mere. Det er den logik, der formentlig rammer de danske hardwareleverandører under finanskrisen. De it-tunge firmaer udskifter deres maskiner lidt senere, når krisen rammer deres indtjening.

"Historisk har vi set, at hardware er det, virksomhederne først skærer ned på. Virksomhederne vurderer, hvor de kan gøre noget, der ikke gør specielt ondt. Standard-udskiftninger af maskiner efter et vist antal år er elastisk og kan skubbes," forklarer direktør Per Andersen fra IDC Nordic.

I undersøgelsen fra IDC vurderer analysehuset, at væksten på det danske it-marked vil ligge i omengnen af 2,5 til 3,5 procent. Det er i den gode ende af skalaen sammenlignet med resten af Vesteuropa.

It-services eller it-tjenester forbundet til specifikke projekter bliver også hårdt ramt af krisen, hedder det i rapporten fra IDC.

"En fem-årig outsourcing-aftale bliver selvfølgelig ikke ramt, men de projektrelaterede it-services som bestilles ad hoc vil blive revurderet i virksomheder, der overvejer at udrulle et nyt system. Firmaerne overvejer, hvilke projekter de skal køre, men også hvilke de kan udskyde," siger Per Andersen.

Folk vil stadig kommunikere

Den aftagende vækst slår dog ikke lige hårdt alle steder. IDC vurderer i rapporten, at telekommunikation og it managed services. Sidstnævnte indebærer eksempelvis outsourcet sikkerhed såsom screening af e-mails hos en ekstern udbyder. Det er tjenester, som virksomhederne fortsat får brug for, fremhæver IDC i rapporten.

Og det samme gælder med telekommunikationen.

"Kommunikation er generelt noget, folk er meget afhængige af. Du vil jo ikke holde op med at ringe til folk, selvom økonomien er lidt stram. Det samme gælder datakommunikation," siger Per Andersen.

Tilpas virksomheden til lavere efterspørgsel

Per Andersens vurdering ligger godt i tråd med Ericsson Danmarks forventninger til det nuværende og det kommende år.

"Generelt er det meget svært for os at vurdere effekten af finanskrisen, men telekommunikation er måske ikke det område, der bliver hårdest ramt, fordi folk stadig vil tale i telefon og surfe," fortalte administrerende direktør for Ericsson Danmark, Lars Tofft, til Computerworld i sidste uge.

I rapporten fra IDC er der en række råd til, hvordan virksomhederne kan komme finanskrisen i forkøbet. Et af dem er at tilpasse virksomheden i forhold til den lavere efterspørgsel, som er i udsigt.

"Noget af det vanskeligste er at skalere virksomheden ned, når økonomien begynder at blive dårlig, mens det er nemt at skalere op i gode tider. Juridisk og praktik er det svært, fordi firmaer ikke kan opsige folk fra dag til dag, men psykologisk er det også svært at erkende, at man er i den situation," siger Per Andersen.

Glem ikke kunderne

Per Andersen fremhæver, at virksomheder bør forberede sig på den kommende situation frem for at skære, når krisen først er indtruffet i den enkelte virksomhed. Det betyder dog ikke, at it-virksomhederne skal droppe deres investeringer. Tværtimod.

"Virksomhederne er også nødt til at forberede sig på, at krisen får en ende. Til den tid skal de ud i et marked, som har bevæget sig, og som efterspørger nye produkter. Det skal virksomhederne også forberede sig på, og derfor er et vist niveau af investeringer nødvendigt," forklarer Per Andersen.

Derfor hedder det i rapporten, at virksomhederne skal investere i færdigheder og ny teknologi. Og virksomhederne må endelig ikke glemme deres kunder, selvom det er krisetid.

I krisetid får it-firmaerne muligheden for at komme tæt på kunderne, og kunderne vil huske det, når krisen igen er ovre, lyder et andet råd fra IDC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere