Det bliver mere og mere populært at bruge software, som ligger på en fremmed computer. Den såkaldte software-as-a-service (SaaS). Blandt de mest kendte produkter er Gmail og Google Docs, som indgår i Google Apps. Det er gratis produkter.
Men markedet inden for kommercielle SaaS-produkter er også ved at puste sig op. Analysehuset Gartner vurderer, at værdien af markedet i år vil passere 37 milliarder kroner. En stigning på 27 procent.
Og i 2012 vil markedet være mere end fordoblet til 86 milliarder kroner.
"Indledende bekymringer omkring sikkerhed, responstid og service-tilgængelighed er blevet færre for mange organisationer, mens SaaS-forretnings- og beregningsmodeller er modnet, og indførelsen har grebet om sig," siger Sharon Mertz, der er forskningsleder hos Gartner.
Ifølge Gartner hænger den stadig stigende udbredelse sammen med, at virksomheder søger nye veje for at nedbringe deres udgifter til it-området, ligesom den øgede udbredelse af bredbånd også gør det nemmere for flere virksomheder at bruge web-baserede programmer.
Blandt de hurtigst voksende produkter inden for SaaS er kontorpakker.