850.000 kroner. Så mange penge gik ind på Morten Djernæs' konto i starten af året.
Her fik han oprejsning efter at have været igennem en retssag, hvor han og et nu solgt norsk firma var blevet uenige om, hvor meget betaling han skulle have for at have solgt en intranet-baseret telefonmøde-løsning til en række virksomheder.
"Jeg er glad for at have fået pengene," siger Morten Djernæs.
Morten Djernæs mener dog, at kun det norske it-firmas advokat reelt har vundet noget ved sagen, da han selv blot har fået de penge, han havde krav på.
Derfor anbefaler han andre at have helt styr på juraen.
Advokatens råd
Det bakker Business Danmarks advokat op om.
"Det er meget vigtigt, at være grundig, når man laver provisionaftaler," siger Gert Willerslev Jakobsen.
Han forklarer, at det ikke er nok, at selve ordlyden på hvordan afregningen skal foregå er iorden, det er vigtigt også at skrive om formålet med aftalen.
"Det skaber en bedre forståelse for, hvordan ordlyden skal tolkes. Det gik blandt andet galt i Morten Djernæs-sagen," siger juristen.
Han fortæller, at en anden klassisk fejl er, at der i kontrakten simpelthen ikke er lavet et regneeksempel på, hvordan for eksempel salg af x-antal it-systemer udløser betalinger over de næste måneder.
Gert Willerslev Jakobsen mener, at man selv skal sørge for at have dokumentation for præcis, hvad man har solgt.
"Ellers har man ikke en kinamands chance for at få sine penge, hvis man bliver uvenner," siger han.
Ikke afskrækket
Morten Djernæs er ikke blevet afskrækket efter oplevelsen som it-salgsagent for det norske it-firma.
Han har startet et nyt it-firma, der har udviklet en it-sikkerhedsløsning.
"Den er vi ved at få patentgodkendt," siger Morten Djernæs.