En prisopgørelse fra IT- og Telestyrelsen viser, at mobilregningen over det seneste kan være faldet med op til 42 procent, hvis man kun har et begrænset forbrug.
Selvom det altså er blevet markant billigere at tale i mobil, er det dog ikke ensbetydende med, at priserne ikke vil falde yderligere, vurderer teleanalytiker Torben Rune fra virksomheden Netplan.
"Der bliver stadig flere og flere, der bruger mobiltelefoner, så alene volumen vil gøre, at priserne falder yderligere. Det både kan og vil de gøre," siger han.
Det er dog ikke kun antallet af mobiltelefoner, der presser priserne længere ned. Også EU er med til at sikre de lavere priser.
Regulering presser prisen
Således har EU-kommissionen foreslået en tvangsregulering af sms-priserne, når de sendes fra et EU-land til et andet. Et forslag, som det danske forbrugerråd hilser velkommen.
Telebranchens modtræk har hidtil været, at hvad der ikke hentes på gyngerne, tjenes på karrusellerne - i dette tilfælde på indlandstrafikken. Det tror Torben Rune imidlertid ikke på vil falde i god jord.
"Vi vil som forbrugere ikke acceptere prisstigninger på hjemmefronten, når vi omvendt ser, det bliver flere hundrede procent billigere at bruge telefonen i udlandet. Der er lagt op til en lang, lang fortsættelse af de prisfald, vi har set," siger han.
Guldkalv måske til slagtning hos EU
Selv for branchens nye vækstmotor, det mobile bredbånd, er der dystre udsigter, spår Robert Jakobsen, aktieanalytiker hos Jyske Bank.
"Jeg tror, at mobilt data, der stadig koster spidsen af en jetjager at bruge fra udlandet, er næste skridt på vejen for en EU-regulering," siger han.
"I dag kan det jo koste op til 60 kroner per megabyte eller mere. Det hører jo ingen steder hjemme, når man i Danmark kan få det for ned til en krone ," siger han.
Telebranchen står altså over for massive udfordringer, som Robert Jakobsen mener, teleudbyderne kun kan tackle på to måder, og besparelser bliver uundgåelige.
"Selskaberne skal fastholde deres cash-flow på nuværende niveau. Det kan de gøre enten ved hele tiden at tilbyde nye services som for eksempel bredbånds-tv. Men den væsentligste del består af cost-cutting. Det er det, der i høj grad skal forsvare deres position i de kommende år," siger han.