Der er stort potentiale i velfærdsteknologi, men det kræver tålmodighed og et solidt informationsgrundlag, lyder budskabet fra Kommunernes Landsforening (KL) og Ingeniørforeningen.
Tirsdag formiddag offentliggjorde Finansministeriet en handlingsplan for effektiviseringen af den borgernæreservice.
Af handlingsplanen fremgår det, at de danske kommuner kan spare milliardbeløb ved at indføre ny teknologi. I 2009 vil det være muligt at frigøre 600 millioner kroner ved at indføre ny teknologi, og de følgende år vil gevinsten stige til 1,1 milliard om året.
Store perspektiver
Mikala Kreiser er chef for Afdelingen for Kommunal forvaltning og Ledelsespolitik i KL, og hun mener, at der er grund til at klappe hesten.
"Der er store perspektiver i at indføre ny teknologi på de store serviceområder, men taget i betragtning, at vi først fra april 2009 har afsat midler til arbejdskraftbesaprende teknologier, undrer jeg mig over, hvordan Finansministeriet kan mene, at effekterne er så store på kort sigt," siger Mikala Kreiser.
Det er Jørgen Guldberg, der er formand for Ingeniørforeningens teknologi og innovationsudvalg enig i.
Ingeniørforeningen har i fællesskab med KL opfordret til, at der bliver nedsat en tænketank, et vidensopsamlingscenter og et learning lab. Det skal bidrage med at undersøge potentialet i de nye teknologier og indhøste de erfaringer, som man har gjort sig rundt omkring i landet.
"Jeg er slet ikke i tvivl om, at teknologi i plejesektoren kan være med til at forbedre borgerservicen markant, men i øjeblikket har vi ikke et særligt godt overblik over erfaringerne. Og hvis ny teknologi skal have gennemslagskraft, skal vi ikke haste det igennem, men gøre det på baggrund af et solidt informationsgrundlag," siger Jørgen Guldberg.
PDA'er kræver tilvænning
Mange ansatte i plejesektoren har gennem de seneste år gjort sig erfaringer med brug af PDA'er. Ifølge Jørgen Guldberg har et forsøg fra Odense Kommune vist, at det tog lidt over et år, før PDA'erne blev implementeret
"Der har været tekniske problemer, men de ansatte har også skulle vænne sig til at bruge PDA'en som en naturlig del af deres dagligdag. Det kan ofte være en udfordring for den ældre del af medarbejderne, " fortæller Jørgen Guldberg.
Karen Stæhr er formand for social og sundhedssektoren hos fagforbundet FOA. Hun mener, at plejepersonalet som regel er hurtige til at tage ny teknologi til sig, men medgiver, at PDA'erne kan kræve tilvænning for især den ældre del af personalet. Til gengæld savner hun viden om, hvilken effekt den nye teknologi har på den service, som de plejekrævende borgere oplever.
"Det er vores håb at PDA'erne har frigivet mere tid, så plejepersonalet kan give patienterne en bedre pleje, men vi ved ikke om, det er tilfældet, fordi der ikke er nogle undersøgelser på området," siger Karen Stæhr.