DR bragte for nylig en artikel om Birthe Kjær på forsiden af dr.dk. DR havde ikke selv skrevet artiklen, den var fra tidsskriftet Fusion – et udpræget nichemedie – og skrevet af det socialdemokratiske folketingsmedlem og kulturordfører Mogens Jensen.
Det store og det lille medie fik begge noget ud af samarbejdet. DR fik en god artikel. Fusion fik dels adgang til et meget større publikum, end de ellers har i tale, dels et link fra mastodonten dr.dk til deres eget langt mindre websted.
Store medier kan producere noget indhold selv, men langtfra alt, og det er oplagt at samarbejde med nichemedier, der kan levere specialiseret indhold. De store medier er blevet bedre til at opsøge det gode indhold i stedet for at forsøge at producere det hele selv. Den tendens fortsætter uden tvivl.
Web er et stort medie
Omvendt har mange nichemedier først og fremmest til formål at komme af med budskabet. Foreninger, interesseorganisationer og private virksomheder, der gerne vil etablere sig som eksperter inden for deres område.
De små medier bliver bedre til at markedsføre deres indhold over for de store medier for at bringe indholdet til læserne og ikke enøjet fokusere på at bringe læserne til indholdet. Det er godt, men det kan blive meget bedre.
Tendensen har været lidt længe undervejs, men i den senere tid er det gået op for stadig flere, at websteder ikke er isolerede øer, og at publikum betragter web som et stort medie.
Tænk som Google
De seneste trafiktal fra FDIM viser – ikke overraskende – at Google er det websted, danskerne benytter mest. Google har ikke selv noget indhold, men gør det nemt at finde indholdet andre steder.
De store medier skal tænke lidt som Google og er så småt begyndt på det. De skal ikke nødvendigvis producere indholdet og krampagtigt forsøge at fastholde de besøgende på deres eget websted så længe som muligt. De skal i højere grad finde, sortere, filtrere og præsentere. De skal give de besøgende gode grunde til at komme igen, ikke få dem til at blive så længe som muligt.
De skal gøre som Google – bare bedre. Og det kan man godt, for nok er Google kongen af søgning, men den kan ikke hamle op med en god redaktør.
Suppler hinanden
Nichemedierne skal se de store medier lidt på samme måde, som de ser Google – et sted, hvor de kan gøre opmærksom på deres eksistens, og hvor læserne finder deres indhold. De skal producere indhold, som passer til de store medier, og de skal have kontakter og indgå aftaler med de store medier om levering af indhold.
Et nichemedie kan sagtens have et større publikum på andre websteder, end de har på deres eget. Det er ved at gå op for nichemedierne, at deres eget websted ikke er den eneste kanal til publikum – og bestemt ikke altid den bedste og mest effektive.
Det øgede samarbejde ses også mellem mindre trafikerede websteder. Tag for eksempel Storebælt, som viser indhold fra Visitdenmark.dk: Skønne steder at tage hen i Danmark – helst på den anden side af broen. Alle er glade, og budskaberne kommer frem.
Mange mindre websteder kan supplere hinanden, fordi de har samme målgruppe men ikke er konkurrenter – som for eksempel Storebælt og Visitdenmark. Lad os få mere af det.
Og når bare afsenderen fremgår klart og tydeligt, er det da ligegyldigt, hvilken adresse indholdet bliver set på. Så glem vanetænkningen. Det handler ikke om at få trafik på dit eget websted, det handler om at få budskabet ud. Uanset om du skal sælge cd’er eller politiske budskaber.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.