Computerworld News Service: Cisco System sælger netværksudstyr til små og mellemstore virksomheder (SMV) under både Cisco og Linksys-varemærkerne, hvilket har skabt nogen forvirring, vedstår vice president for markedføring af SMV-løsninger, Rick Moran, i et dugfriskt interview.
Linksys var en succesrig leverandør af hjemme- og SMV-løsninger af netværksudstyr, som Cisco opkøbte i 2003. Der er routere, trådløst LAN-udstyr og andre produkter under begge varemærker, som sigter efter små virksomheder.
Formand og administrerende direktør John Chambers udtalte sidste år, at Linksys ville forsvinde under Cisco-varemærket i løbet af et stykke tid. Linksys fulgte op ved at udtale, at dets varemærke ikke ville forsvinde nogen steder i den nære fremtid.
Tjenester til integration
Cisco havde allerede tilladt virksomhedens SMV-kanalpartnere at sælge både Cisco- og Linksysprodukter med start fra omkring et år siden, men fandt i processen ud af, at de fleste af dem ikke ønskede at sælge begge mærker, udtaler Moran.
De, der solgte Cisco-udstyr, var ikke interesserede i at sælge de enklere Linksys-produkter, fordi de ønskede at sælge deres kunder tjenester til integration mellem systemer, og Linksys-sælgere var mest indstillet på at sælge individuelle produkter, udtaler han.
Nu arbejder Cisco på at opklare forvirringen ved at modificere sin SMV-website og få Cisco og Linksys-produkthold til at arbejde tættere sammen, udtaler Moran. Deres produkt-roadmaps er justeret i forhold til hinanden, udtaler han. Men der vil foregå en udvikling imod et enkelt varemærke.
”Det vil foregå, hurtigere, end man skulle tro,” udtaler Moran. Udviklingen vil sandsynligvis først ske uden for USA, hvor Linksys-produkter sælges, men hvor Cisco ikke har brugt penge på at opbygge varemærket, tilføjer han.
Support eller gør-det-selv
Linksys-varemærket vil i sidste ende blive udskiftet med en produktkategori, ligesom Catalyst-serien af switches eller WebEx-konferencetjenesterne, som Cisco opkøbte sidste år, udtaler han. Virksomheden har fundet en måde at gøre dette uden at svigte Linksys-navnet, ifølge Moran.
Cisco vil ikke forlade nogen af de kanaler, der på nuværende tidspunkt sælger dens SMV-produkter. Hverken detailhandel, distributører, små 'value-added' videresælgere eller tjenesteleverandører. Hovedforskellen bliver support.
”Vi har brug for en definition, der dikterer, at der er en forskel i den supportmodel, der følger med produkterne,” udtaler Rick Moran. Cisco-produkter er kendte for omfattende support, mens Linksys-udstyr er designet til at være nemt at bruge, så snart man pakker det ud.
Moran udtalte yderligere mandag, at SMV-markedet er 'en udfordring' i den sårede amerikanske økonomi, men at Cisco har tjent andre steder på grund af den relativt svage dollar.
Og hans egen undersøgelser har vist, at i løbet af de sidste 40 år har små virksomheder oplevet en genkomst i både USA og Europa.
”De første til at holde igen med forbruget er små og mellemstore virksomheder, men de er også de første til at gå i gang igen, allerede før en bedringen kan føles,” siger Rick Moran.
Oversat af Thomas Bøndergaard