Er dit hus registreret forkert i det landsdækkende Bygnings- og Boligregister, BBR?
Så er sandsynligheden for at fejlen bliver fanget og rettet større fra på tirsdag, hvor registeret begynder at køre på et nyt system.
Det nye register er blevet til for at få mere præcise data.
En undersøgelse fra maj 2007 viste blandt andet, at næsten hvert fjerde enfamilieshus var større end registreret.
Helt tilbage i 2003 førte det til kritik fra Rigsrevisionen.
Registreringen vil spille ind på ejendomsvurderingerne, som blandt andet bygger på kvadratmeterantal, men da skattestoppet lægger låg på ejendomsværdibeskatningen, vil det formentlig ikke betyde højere skatter.
I første omgang regner parterne bag det nye register altså ikke med, at danskerne kommer til at mærke noget.
"Den enkelte borger vil ikke kunne mærke noget. Ikke den 15. april. Hvis der er ting der skal rettes op på, så bliver de rettet løbende og så påvirker det vurderingen," forklarer Sanne Mi Poulsen fra Kommune Holding, et kommuneejet selskab, som sammen med Erhvervs- og Byggestyrelsen står for udviklingen af det nye BBR.
Det nye register bliver kun opdateret i den takt, som de enkelte kommuner ændrer data. Derfor kan det tage flere år før registeret er fuldt opdateret.
Et af de steder, hvor kommunen allerede har taget hul på opgaven med at tjekke op på ejendomsdata, er i Københavns Kommune, hvor kommunen blandt andet vil bruge luftfotos i jagten på uregistreret byggeri.
Det nuværende system for BBR stammer fra 1977, så der er tale om en...fortsættes
.... større modernisering af et af det offentliges basisregistre.
Kommunal lettelse
Det er først og fremmest kommunerne, som indtaster data i systemet, men også staten og det private erhvervsliv benytter opslag i registeret.
BBR bruges blandt andet til udregning af boligstøtte, fastlægning af ejendomsværdibeskatning, kommunal udligning, lovforberedende arbejde, statistik og beregninger.
BBR bruges blandt andet af banker, forsikringsselskaber, kreditforeninger, ejendomsmæglere og forsyningsselskaber.
Kommunerne er dog dem, der får den umiddelbare fordel af systemet, da der spares 20 millioner kroner hvert år på driften af det nye system i forhold til det tidligere.
Samtidig forklarer Sanne Mi Poulsen fra Kommune Holding, at der bliver helt nye muligheder med det nye system.
"Det bliver fremtidssikret. Den enkelte kommune kan give tredjepart ret til at indberette direkte i systemet og på den måde spare en arbejdsgang," siger Sanne Mi Poulsen.
Det er KMD, som har lavet det nye system.