Du kender det sikkert. Du skal ringe til lægen og bestille tid, men telefonkøen er uoverskuelig lang. Og når du ringer igen senere på dagen, er telefonerne lukket.
"Prøv igen i morgen tidlig," lyder beskeden fra den flinke dame på lægens telefonsvarer.
Heldigvis tilbyder stadig flere læger, at du kan bestille tid online, eller stille dine spørgsmål til lægen via e-mail.
Det tilbud er danskerne glade for. I 2003 havde de danske læger blot 10.971 e-mail-konsultationer, men siden har udviklingen taget fart.
Fra 2006 til 2007 steg antallet af e-mail-konsultationer på landsplan fra 466.565 til 796.012, og tallet forventes at stige yderligere i 2008. Det skrev Jydske Vestkysten i søndags.
Og e-mail-konsultationerne er så populære, at 28 procent af danskerne har gjort brug af tilbuddet. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Computerworld.
Ifølge Henrik Dibbern, der er næstformand i Praktiserende Lægers Organisation, er e-mail-konsultationer populære, fordi patienterne undgår lange telefonkøer og kan kontakte lægen på alle tider af døgnet.
Populært hos store lægehuse
"Patienterne er glade for, at de ikke skal vente i lange telefonkøer blot for at få svar på et banalt spørgsmål. Derfor er det ofte de store og travle lægehuse, der oplever mange henvendelser på e-mail," fortæller Henrik Dibbern.
Fortsættes...
Fejl bør rettes straks
Henrik Dibbern forventer, at antallet af e-mail-konsultationer vil stige de kommende år.
"Kun halvdelen af lægerne kan tilbyde e-mail-konsultationer i dag, men i løbet af året vil den sidste halvdel også komme med på vognen," siger Henrik Dibbern, der oplyser, at alle landets læge skal kunne tilbyde e-mail-konsultationer i 2009.
Han mener desuden, at mange patienter endnu ikke er klar over, at deres læge tilbyder e-mail-konsultationer.
"Derfor mener jeg langt fra, at toppen er nået endnu," lyder vurderingen fra Henrik Dibbern.
Malurt i bægeret
Der er dog også malurt i bægeret. Undersøgelsen fra Userneeds viser, at ni procent af de danskerne, der har været i mailkontakt med deres læge har oplevet, at de ikke altid får svar.
Sammenlignet med de danske kommuner, hvor 26 procent af danskerne har oplevet ikke at få svar, kan det lyde som et pænt resultat. Men det er langt fra godt nok, hvis man fortsat vil have danskerne til at strømme til den virtuelle lægeklinik.
"Hver eneste gang, en patient oplever ikke at få svar på en e-mail, bør det betragtes som en fejl, der skal rettes. Vi når næppe op på en svarprocent på 100. Men hvis vi gerne vil have, at patienterne fortsat skal henvende sig på e-mail, er det uantageligt, at hver tiende patient har prøvet ikke at få svar," siger Henrik Dibbers.