Det kommunale Danmark skal stramme op på håndteringen af e-mails, lyder det fra kommunernes organisation, KL, efter Computerworld har vist, at hver femte kommune ikke svarer på en simpel e-mail.
KL henvender sig nu til alle kommunerne med en opsang.
"Kommunerne er med rette blevet kritiseret for ikke at besvare simple borgerhenvendelser via mail," lyder det fra KL.
De kommuner som ikke har svaret på e-mails fra Computerworld beklager også problemerne.
KL anbefaler en række tiltag i kommunerne.
Kommunerne skal give hurtige kvitteringer efter at have modtaget en henvendelse fra en borger. Kvitteringen skal også vise, hvornår borgeren kan forvente svar.
Selv om der ikke eksisterer en minimumsvartid på e-mails til det offentlige, så understreger KL, at det kræver hurtige svar, hvis kommunerne skal leve op til god forvaltningsskik.
Glemte adresser
Computerworld har efter undersøgelsen fået en lang række henvendelser fra kommuner, som ville tjekke, hvad der er gået galt.
I flere tilfælde har der været tale om, at mailen er sendt til en forældet hovedpostkasse som ikke tjekkes.
Det problem opfordrer KL kommunerne til at få styr på.
"Som en sidste ting skal kommune sikre sig, at der ikke findes ”glemte” mailadresser, som ikke benyttes længere, men som stadig er tilgængelige på nettet," skriver KL til kommunerne.