Den franske regering er på vej med en ny skat, som franskmændene skal betale, når de køber blandt andet computere og mobiltelefoner eller andre apparater, der kan modtage tv-signaler, skriver Financial Times.
Det er planen, at de indtægter, som den franske stat på denne måde lander, skal bruges til at kompensere et fald i indtægterne for de statslige elektroniske medier, der har fået forbud mod at bringe reklamer.
Det har kostet godt syv milliarder kroner i tabt omsætning om året, lyder vurderingen, og disse penge skal de franske forbrugere altså nu i stedet betale via beskatning af fjernsyn, mobiltelefoner og computere.
Er allerede godkendt
Ifølge Financial Times blev den nye skat principielt godkendt mandag aften på et møde hos den franske præsident, Nicolas Sarkozy.
Han har ellers tidligere slået på tromme for, at den tabte omsætning for de statslige medieselskaber skulle hentes via øget beskatning af de kommercielle medieselskaber – inklusive teleselskaber, kabel-firmaer og radio- og tv-stationer.
Det fik ikke overraskende de kommercielle medieselskaber op ad stolene med hårde angreb og massive protester.
I Frankrig betaler hver husstand knap 900 kroner om året i licens. Hertil er kommet, at den statslige kanal, France Television, hvert år har solgt annoncer for seks-syv milliarder kroner.
Det er så stort et beløb, at det i givet fald ville kræve brandbeskatning at hive det hjem via ekstra beskatning af de kommercielle kanaler, har protesten lydt.
Frankrig følger med indførelsen af den nye computerskat i kølvandet på Danmark, der med den såkaldte medielicens var blandt de allerførste lande i verden til at indføre licens-forpligtelser for brug af internettet via enten mobiltelefon eller computer.