"Dine vigtigste opgaver bliver installation og customisering af værktøjer, der anvendes på forskellige z/OS platforme. Du har erfaring med TWS (OPC) eller Omegamon-produkter, eller du har en baggrund som eksempelvis CICS systemprogrammør."
Den slags tekniske stillingsopslag skal det være slut med, hvis det står til deltagerne i gårsdagens afsluttende paneldebat på ITEK og Computerworlds konference, Kvinder & It.
Retorikken skal med andre ord ændres, når virksomhederne skal markedsføre sig selv over for omverdenen.
I debatten deltog studiechef Bitta Nielsen, IT Universitetet, Martin Thorborg fra Spamfighter, marketingdirektør for Oracle, Camilla Kampmann, administrerende direktør Jørgen Bardenfleth, Microsoft Danmark, vicedirektør Kim Østrup, IBM og Agi Csonka fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Under overskriften "flere rollemodeller" lagde Jørgen Bardenfleth og Kim Østrup ud med at opfordre it-virksomheder og medier til at finde de gode eksempler på kvinder i it-verdenen frem.
Røvsyg branche
Martin Thorborg gik i stedet i kødet på it-branchen, som han mener skal være bedre til at fjerne fokus fra teknologien.
"Vi har brug for kvinder i it. Men de behøver ikke nødvendigvis være gode til de hårde it-opgaver. Hvor mænd typisk er glade for teknologien for teknologiens skyld, fokuserer kvinder i langt højere grad på, hvad it skal bruges til," sagde han.
"Derfor nytter det for eksempel ikke noget at lave stillingsannoncer med en masse tekniske betegnelser. Hvis man vil have fat i kvinderne, er man nødt til at være mere løsningsorienteret end teknologifikseret. På det punkt er branchen jo røvsyg. Der er alt for mange røvkedelige stillingsannoncer, så min opfordring er: Tag jer sammen og sigt efter målgruppen," lød det fra Martin Thorborg.
Agi Csonka fra Danmarks Evalueringsinstitut erklærede sig enig med Spamfighter-stifteren.
"Kvinder og mænd tænder på forskellige ting. Derfor handler det dybest set om, at virksomhederne er nødt til at appellere på forskellige måder over for kønnene. Ofte er det blot små formuleringer, der kan gøre hele forskellen," sagde hun.
"Vi er nødt til at ændre på retorikken. I stedet for at tale om hardcore programmører, hvorfor så ikke tale om it-udviklere eller it-arkitekter," supplerede Jørgen Bardenfleth.
Det starter i folkeskolen
Der var dog også bred enighed blandt panelets deltagere om, at forudsætningen for at få flere kvinder ind i it-branchen lige så meget handler om at få ændret samfundets billede af it-branchen.
"Det er simpelthen nødvendigt at sælge it-branchen på en anden måde, end vi har gjort hidtil. Det arbejde starter allerede i folkeskolen," sagde Kim Østrup, IBM.
Det skal blandt andet ske ved, at de før omtalte rollemodeller kommer ud i folkeskolerne og gymnasierne for at fortælle deres historier.
Deltagerne var også positivt stemte for at lave en større indsats over for folkeskolernes studievejledere ved at fortælle om de mange muligheder, der er ved en karriere i it-branchen.
"It er mere end bare teknologi. Det handler også om, hvad den skal gøre godt for," sagde Bitta Nielsen fra IT Universitetet, der har haft stor succes med at kombinere teknisk viden med områder som for eksempel forretning og kommunikation.
"Netop kombinationsuddannelserne har vist sig at være rigtig gode til at tiltrække kvinder, netop fordi de ikke er baseret udelukkende på det teknologiske," supplerede marketingdirektør fra Oracle, Camilla Kampmann.