Artikel top billede

Enhedslisten giver alle baghjul

Folketingsvalg 2007: På få dage er socialdemokraternes formand blevet overhalet indenom af sjov valgfilm fra Enhedslisten.

Med videoen "Hvorfor har vi ingen Zlatan?" giver Enhedslisten de øvrige partiers YouTube-valgfilm baghjul.

Filmen kombinerer den svenske fodboldstjernes mange mål med asylpolitikken, og er et eksempel på den virale markedsføring, der stortrives på nettet.

"Vi har ikke ret mange penge til vores kampagne, og denne video er et eksempel på, at man kan få spredt budskabet til mange på en sjov måde uden at bruge at hav af penge," siger Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten.

Helle Thorning-Schmidt stod med filmen "Vi vælger velfærd" for den tidligere rekord på YouTube.

Filmkonkurrence

Og der er flere virale valgfilm i støbeskeen hos Enhedslisten. Partiet har nemlig udskrevet en konkurrence om den bedste video, animation eller slide-show.

"Sæt billeder, lyd eller ord på hvorfor vi skal have en ny regering - eller hvad der i det hele taget pisser dig af," lyder oplægget på partiets webside.

Præmien for bedste video er 2.000 kroner, og det er filminstruktøren Christian Braad Thomsen, der vælger vinderen.

"En af styrkerne ved at kommunikere på denne måde er, at der ikke behøver at stå et smart reklamebureau bag projektet. Faktisk bliver resultatet bedre, når helt almindelige mennesker bruger kreativiteten," siger Johanne Schmidt-Nielsen.

"Formålet med filmene er, at bidrage med sjove og positive debatindlæg," siger hun.

Venstre følger trop

Enhedslisten forsøg på at sprede budskabet via humor ser i dette tilfælde ud til at være mere populært blandt internetbrugerne end de traditionelle valgfilm, som de fleste partier disker op med på nettet. Og det er ikke en tilfældighed, mener en ekspert.

"De filmklip, der slår igennem, er sjove, anderledes eller tankevækkende, hvilket ikke er tilfældet for langt størstedelen af det materiale, partierne udsender i øjeblikket," har Jakob Linaa Jensen, adjunkt på Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet, tidligere udtalt til Computerworld.

Også den modsatte side af det politiske spektrum forsøger at sprede budskaberne på en anderledes måde.

Venstres ungdomsorganisation er efter samme mønster i fuld gang med at føre valgkamp via YouTube. Organisationen har blandt andet udarbejdet videoer, der stiller politiske modstandere fra flere partier i et skævt lys.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere