Tilbage til artiklen: Syv kneb til at skabe vækst med it.
For de fleste virksomheder er nye varer på hylderne en af de helt store vækst-drivere. Her kan it-lederen ifølge Dave Aron bidrage på to områder.
For det første skal it-lederen medvirke til at sikre, at der er så stor fleksibilitet i helt virksomhedens forsyningskæde, at flowet kan ændres i forbindelse med nye produkter.
For det andet kan it-lederen bruge informationsteknologien til at forme og skabe nye produkter.
Dave Aron beretter for eksempel om det for mange særdeles ukendte svenske firma SKF, der producerer kuglelejer og andre mekaniske dele.
"I virkeligheden er produktet jo bare et stykke metal," siger Dave Aron.
Men for at sikre fornyet vækst, valgte SKF at skifte strategi og skifte prædikatet produktvirksomhed ud med videnvirksomhed, der hjælper andre virksomheder med at holde maskinerne kørende. Det betød en ny prisstruktur, hvor der i stedet for salg af produkter blev solgt oppe-tid, forklarer Dave Aron.
"Det stiller helt andre krav til de forskellige informationer, der omgærder produkterne," forklarer Dave Aron.