Mere dynamisk ruteplanlægning. Bedre tjek på postkassetømningerne. Og helt nye muligheder for at skræddersy nye betalings-ydelser til kunderne.
Det er blot nogle af de forretningsmæssige muligheder, som Post Danmark åbner for, når virksomheden til august udstyrer 13.000 postmedarbejdere med en smartphone, der har direkte onlineforbindelse til Post Danmarks it-systemer.
Stor udrulning
”Vi kan blandt andet skræddersy mere specialiserede tilkøbsydelser – eksempelvis at posten skal leveres meget tidligt om morgenen – fordi vi nu får mulighed for at dokumentere, at vi rent faktisk leverer posten,” siger Palle Rossil Hansen, udviklingschef hos Post Danmark.
Udrulningen af mobile enheder i den størrelsesorden betegnes af IDC-analytiker Brian Troelsen som en af de største.
Afløser gamle offline-terminaler
Indtil videre testes systemet blandt 500 medarbejdere i København.
De 13.000 nye terminaler afløser de scannere, som landets postmedarbejdere allerede i dag har med ud på ruterne.
De gamle terminaler bruges eksempelvis til at kontrollere, at postbudet har været forbi bestemte adresser.
Den direkte årsag til udskiftningen af de gamle terminaler sker for at sikre en modernisering af hardwaren.
”De gamle terminaler er efterhånden slidte, og de er meget dyre i reparation, fordi det er lukkede og specialbyggede systemer,” siger Palle Rossil Hansen.
Uafhængig af terminaler
Netop derfor har Post Danmark også sikret sig, at den nye mobile it-løsning er uafhængig af terminalen.
Enhver smartphone med et styresystem fra Microsoft vil kunne håndtere de foreløbigt fire applikationer, som postmedarbejderne fremover kan anvende.
”Vi har valgt en Microsoft-platform, fordi det minder mest om de pc’er, som medarbejderne allerede anvender. Men det har været enormt vigtigt for os set fra et omkostningsmæssigt synspunkt, at vi bruger standardkomponenter hele vejen rundt,” siger Palle Rossil Hansen.
Nyudviklede post-applikationer
Eneste skræddersyede på de nye håndholdte minicomputere er de .NET-applikationer, der lægges på telefonen, og som kommunikerer online med Post Danmarks it-systemer – herunder blandt andet SAP.
Indtil videre er der fire applikationer på de nye smartphones.
Den ene er et ruteplanlægningsværktøj. Hjemme på postkontorerne vil det fremover være muligt at have et centralt overblik over, hvor langt de enkelte postbude er på ruterne. Og i tilfælde at sygdom eller forhindringer på ruten, vil det være muligt at lægge ruterne om.
Dankort-terminal på smartphonen
Den anden applikation gør smartphonen til en online Dankort-terminal, så postbudene har mulighed for mere sikker betaling, når der for eksempel skal opkræves penge for pakker, der betales per efterkrav.
Den tredje applikation er beregnet til de postmedarbejdere, der tømmer postkasser, så der hele tiden er overblik over, at alle bliver tømt, og at det ikke sker for tidligt, ligesom det er muligt at optimere tømnings-ruterne.
Den fjerde – og indtil videre sidste applikation – sørger for via en RFID-aflæser at holde styr på de op mod 30.000 postcontainere, der hver dag transporterer posten rundt i Danmark.
”Men vi regner med at lave flere applikationer, når forretningen har behov for det i forskellige sammenhænge,” siger Palle Rossil Hansen.
Flere bliver mobile
Ifølge IDC-analytiker Brian Troelsen hører udrulningen af de 13.000 enheder til en af de største mobile løsninger herhjemme.
Han ser det som et led i en tendens, hvor flere ’almindelige’ medarbejdere udstyres med den mobile teknologi i hverdagen.
”Tidligere har det typisk været sælgere eller ingeniører, der har anvendt den nye teknologi. Men vi ser i større grad, at medarbejdere, der ikke nødvendigvis er så it-kyndige, bliver udstyret med mobil teknologi. Det stiller større krav til teknologien og brugervenligheden,” siger han.