En tilsyneladende voksende mangel på kritisk sans over for it service management-konceptet ITIL, risikerer at give bagslag i rigtigt mange organisationer.
Det vurderer en af Danmarks mest vidende ITIL-eksperter, Christian F. Nissen, der er medindehaver af firmaet Itilligence og blandt andet har været mentor for to af forfatterne til den tredje version af ITIL, der for nylig ramte boghylderne.
"Mange virksomheder kan have ligeså stor succes uden ITIL – og for nogen er det måske slet ikke ITIL, der skal til for at løse de udfordringer, it-afdelingen står med. De risikerer at bruge en masse penge forgæves," siger Christian F. Nissen, der også er Skandinaviens repræsentant i en 30 mand stor International Advisory Group, der rådgiver ITIL-forfatterne.
Ikke altid en mirakelkur
Problemet er, at ITIL i mange sammenhænge synes at være blevet den mirakelkur, som man helst ikke taler for kritisk om.
Har en it-chef først taget ordet ITIL i sin mund, så er det lig med, at vedkommende har styr på it-service management.
Samtidig tyder meget på, at ITIL ikke altid bliver tilvalgt på et rationelt grundlag.
Eksempelvis viste Peter Vestergaard og Michael Zenon i en undersøgelse fra i fjor, at mange it-organisationer vælger at indføre ITIL, fordi andre virksomheder gør det.
Og det er farligt, mener Christian F. Nissen, der advarer mod, at de mange fordele ved ITIL ikke forplanter sig i virksomhederne.
Han frygter, at det medfører, at vi om ganske få år vil opleve skuffede virksomheder, der har spildt en masse krudt på ITIL-projekter, der ikke virkede.
Brænder nallerne
Peter Vestergaard, der var en af bagmændene bag føromtalte undersøgelse af, peger på samme risiko.
"Nogle har allerede brændt nallerne alvorligt på det her – og det kan du blandt andet oversætte til unødvendig medarbejderudskiftning. Et ITIL-projekt griber enormt meget ind i medarbejdernes hverdag, og det skal man være meget bevidst omkring," siger Peter Vestergaard, der i dag er it service manager hos Danske Bank.
Undervurderingen af opgaven med at tage værktøjerne i ITIL i brug er blot en af grundene til den store risiko for grundstødning af ITIL-projekterne. Men der er flere.
Ydmyghed over for konceptet
En af dem er, at mindre modne it-organisationer hiver ITIL-bøgerne ned fra hylden, og ser dem som en mirakelkur, selv om en nærmere analyse nemt ville vise, at behovet i it-organisationen har helt andet behov.
Christian F. Nissen fortæller, at han som konsulent jævnligt rådgiver virksomheder til at lade være med at kaste sig ud i et ITIL-projekt.
"Jo tættere man kommer på ITIL, desto mere ydmyg bliver man overfor, at det bare er en værktøjskasse – mens jo længere man er fra, desto nemmere er det at se ITIL som en redningsplanke," siger han.
Også en positiv effekt
Trods advarslerne om at bruge ITIL som en ny, alternativ it-mirakelkur, er det heller ikke nogen hemmelighed, at ITIL mange steder har haft en endog meget positiv effekt.
Ifølge Peter Vestergaard peger på også på den positive side af konceptet, at ITIL rent faktisk har været med til at sætte et forsømt område på it-afdelingernes dagsorden.
"Det har gjort, at der er kommet fokus på en professionalisering af it-driften, som der har været et stort behov for," siger Peter Vestergaard.
Læs meget mere om ITIL i fredagens trykte udgave af Computerworld, hvor vi også ser nærmere på ITIL version 3.