Artikel top billede

Sund skepsis over for ITIL savnes

Danske ITIL-ekspert advarer mod ukritisk implementering af tidens hotteste koncept til it service management.

En tilsyneladende voksende mangel på kritisk sans over for it service management-konceptet ITIL, risikerer at give bagslag i rigtigt mange organisationer.

Det vurderer en af Danmarks mest vidende ITIL-eksperter, Christian F. Nissen, der er medindehaver af firmaet Itilligence og blandt andet har været mentor for to af forfatterne til den tredje version af ITIL, der for nylig ramte boghylderne.

"Mange virksomheder kan have ligeså stor succes uden ITIL – og for nogen er det måske slet ikke ITIL, der skal til for at løse de udfordringer, it-afdelingen står med. De risikerer at bruge en masse penge forgæves," siger Christian F. Nissen, der også er Skandinaviens repræsentant i en 30 mand stor International Advisory Group, der rådgiver ITIL-forfatterne.

Ikke altid en mirakelkur

Problemet er, at ITIL i mange sammenhænge synes at være blevet den mirakelkur, som man helst ikke taler for kritisk om.

Har en it-chef først taget ordet ITIL i sin mund, så er det lig med, at vedkommende har styr på it-service management.

Samtidig tyder meget på, at ITIL ikke altid bliver tilvalgt på et rationelt grundlag.

Eksempelvis viste Peter Vestergaard og Michael Zenon i en undersøgelse fra i fjor, at mange it-organisationer vælger at indføre ITIL, fordi andre virksomheder gør det.

Og det er farligt, mener Christian F. Nissen, der advarer mod, at de mange fordele ved ITIL ikke forplanter sig i virksomhederne.

Han frygter, at det medfører, at vi om ganske få år vil opleve skuffede virksomheder, der har spildt en masse krudt på ITIL-projekter, der ikke virkede.

Brænder nallerne

Peter Vestergaard, der var en af bagmændene bag føromtalte undersøgelse af, peger på samme risiko.

"Nogle har allerede brændt nallerne alvorligt på det her – og det kan du blandt andet oversætte til unødvendig medarbejderudskiftning. Et ITIL-projekt griber enormt meget ind i medarbejdernes hverdag, og det skal man være meget bevidst omkring," siger Peter Vestergaard, der i dag er it service manager hos Danske Bank.

Undervurderingen af opgaven med at tage værktøjerne i ITIL i brug er blot en af grundene til den store risiko for grundstødning af ITIL-projekterne. Men der er flere.

Ydmyghed over for konceptet

En af dem er, at mindre modne it-organisationer hiver ITIL-bøgerne ned fra hylden, og ser dem som en mirakelkur, selv om en nærmere analyse nemt ville vise, at behovet i it-organisationen har helt andet behov.

Christian F. Nissen fortæller, at han som konsulent jævnligt rådgiver virksomheder til at lade være med at kaste sig ud i et ITIL-projekt.

"Jo tættere man kommer på ITIL, desto mere ydmyg bliver man overfor, at det bare er en værktøjskasse – mens jo længere man er fra, desto nemmere er det at se ITIL som en redningsplanke," siger han.

Også en positiv effekt

Trods advarslerne om at bruge ITIL som en ny, alternativ it-mirakelkur, er det heller ikke nogen hemmelighed, at ITIL mange steder har haft en endog meget positiv effekt.

Ifølge Peter Vestergaard peger på også på den positive side af konceptet, at ITIL rent faktisk har været med til at sætte et forsømt område på it-afdelingernes dagsorden.

"Det har gjort, at der er kommet fokus på en professionalisering af it-driften, som der har været et stort behov for," siger Peter Vestergaard.

Læs meget mere om ITIL i fredagens trykte udgave af Computerworld, hvor vi også ser nærmere på ITIL version 3.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere