Danskerne vil gerne have selvbetjeningsløsninger på offentlige hjemmesider, men aner i mange tilfælde ikke, at de eksisterer.
Således lyder konklusionen fra tre kommunom-studerende, der har undersøgt borgernes og medarbejdernes holdninger til og viden om digital information samt selvbetjening på offentlige hjemmesider.
De tre studerende har med kvalitative interviews og spørgeskemaer undersøgt forholdene i Frederikssund, Gladsaxe og Hillerød kommuner.
I undersøgelsen fandt de blandt andet frem til, at mange danskere ikke kender eksempelvis borger.dk og deres egen kommunes hjemmeside.
Derudover har mange borgere fra de tre kommuner, der har prøvet selvbetjeningsløsningerne, beklaget sig over, at løsningerne har været for uoverskuelige.
Svigtende ledelse
En af de konklusioner, som undersøgelsen kommer frem til, er, at ledelsen svigter, når borgerne ikke kender til selvbetjeningsløsningerne.
"Vi har fundet ud af, at fokus fra ledelsen betyder meget for, om medarbejderne i en borgerservice oplyser borgerne om gør det selv-muligheder på internettet," udtaler Mai Hammer fra gruppen af de studerende på Frederikssund Kommunes hjemmeside.
Udover at være kommunom-studerende arbejder hun selv i Frederikssunds Borgerservice.
Kampagne på vej
For at oplyse borgerne om selvbetjeningsløsningerne på de offentlige hjemmesider planlægger Frederikssunds Borgerservice en storstilet informationskampagne til efteråret.
Kampagnens formål er både oplyse borgerne om mulighederne på kommunens egen hjemmeside samt om borger.dk.
De tre studerendes konklusioner fra opgaven, som de fik 11 for, vil indgå i planlægningen af kampagnen.