Symantec sagsøgt efter opdaterings-brøler

Mindst to kinesiske pc-brugere har anlagt sag mod Symantec for at få erstatning, efter at deres computere er blevet angrebet af en fejlbehæftet virusopdatering.

Computerworld News Service: En advokat i det sydlige Kina og en i Beijing har anlagt sag mod sikkerhedsselskabet Symantec.

Liu Shihui, advokat i virksomheden Hongmian sagsøger Symantec for at få 1.185 kroner i erstatning for den tekniske assistance, han måtte have for at få sin Windows XP-maskine til at virke igen.

Det er uvist, hvem den anden sagsøger er, men personen sagsøger Symantec for 36.000 kroner til dækning af data, der er gået tabt på en bærbar, der kører Symantecs antivirus-software.

Cris Paden, talsmand for Symantec, bekræfter de to søgsmål, men har ingen yderligere oplysninger.

Symantecs problemer i Kina begyndte omkring klokken 01.00 18. maj, da virksomheden leverede en defekt opdatering af virussignatur til kunder, der kørte den kinesiske version af Windows XP Service Pack 2.

De nye signaturer forvekslede to vigtige systemfiler med en trojansk hest og satte begge filer i karantæne.

Kunne ikke genstartes

Det fik Windows til at bryde ned og gjorde maskinerne umulige at genstarte.

Symantec ændrede opdateringen og genudsendte den den samme dag klokken 02.30, men på det tidspunkt var løbet kørt for mange maskiner.

Systemerne skulle gendanne nye kopier af de to filer til harddisken for at starte op.

Det var et automatisk system til sårbarhedsanalyse, der var skyld i den virusbefængte signaturopdatering, som fik tusindvis – måske endda millionvis – af kinesiske computere til at sætte ud.

Inden for en uge havde repræsentanter fra Symantec åbnet mulighed for at give erstatning til brugerne.

Topleder for Symantecs security response team, Vincent Weafer, fortæller, at da teknisk support havde hjulpet med at få pc’erne til at køre igen, begyndte virksomheden at overveje andre spørgsmål.

Paden fortæller, at man ikke har taget stilling til en plan for udbetaling af erstatninger, men man forsøger stadig at hjælpe kunderne.

Det påvirker mange faktorer, og man kontakter også de relevante statslige organer og svarer på deres spørgsmål.

I sidste uge udvidede Symantec åbningstiderne for teknisk support, så enkeltpersoner kunne få assistance til problemer med virusopdatering, og man har igen lagt en undskyldning ud på hjemmesiden.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere