Computerworld News Service:Microsofts kunder gider ikke skifte til den nye version 7 af Internet Explorer.
Ved udgangen af februar i år var Internet Explorer 7's andel af markedet nået op 29,1 procent. Internet Explorer sidder alt i alt på 78 procent.
Siden da har det taget den nye browser to måneder at vokse med bare halvandet procentpoint.
Forudsigelig
”Stagnering i brugen af IE7 er både bemærkelsesværdig og forudsigelig på samme tid,” siger Geoff Johnston, som er analytiker hos firmaet WebSideStory.
"I løbet af de sidste tre måneder er IE7s vækst skrumpet ind til næsten ingenting. IE7 klarer sig udmærket – 31 procent i sidste uge – men IE6 klarer sig bare bedre, med 46-47 procent," siger Geoff Johnston.
Microsoft forærede sine brugere en gratis opdatering til IE7 tidligt i december 2006.
Brugerne kan dog nægte at bruge den nye version, og virksomheder kan blokere opdateringen til den nye browser.
Microsoft har lovet at støtte den gamle version indtil 2014.
"Dovenskab blandt forbrugerne er enormt svær at overvinde,” siger Geoff Johnston.
Kan ikke se pointen
"Masser af brugere er tydeligvis ret tilfredse med IE6 og kan ikke se pointen i at opgradere, så længe den eksisterende browser virker.”
Mozilla har derimod ikke besvær med at få sine brugere til at opgradere browseren Firefox fra version 1.5 til version 2.0 af.
Version 2.0 udgør nu 10,2 procent af alle browsere på markedet, hvilket ligger tæt på Mozillas samlede markedsandel på 15,4 procent.
Firefoxs succes kommer især på bekostning af Internet Explorer.
"Selv med IE7 taber Microsoft stadig markedsandele til Firefox," siger Geoff Johnston.
Både Mozilla og Microsoft arbejder på nye versioner af deres browsere, og det ser ud som om Firefox 3.0 rammer markedet før IE8.
Oversat af Ditte Thøgersen