Der var ingen tvivl blandt dommerpanel og publikum, da Computerworld og it-væksthuset 5te kårede den mest lovende it-iværksætter 2007 blandt ti finalister i Edison-konkurrencen.
De havde begge softwareudvikleren iMotions – Emotion Technology som en klar vinder.
iMotions administrerende direktør og medstifter, Peter Hartzbech, formåede på tre minutter at overbevise stort set alle dommere og tilhørere i salen om, at selskabets software står på spring til at erobre verden.
Det superambitiøse selskab har måske også noget at have optimismen i, da det hidtil har levet lidt af en komet-tilværelse.
20 medarbejdere i Danmark
Siden etableringen af selskabet i 2005 er det vokset fra to til 20 medarbejdere i Danmark.
Dertil kommer en nyåbnet udviklingsafdeling i Hyderabad i Indien, hvor 25 softwareudviklere skal forfine og videreudvikle selskabets produkter.
Derudover er iMotions omsætning skudt i vejret med mere end 1.200 procent fra 2005 til 2006, og selskabet har indtil videre rejst over 25 millioner kroner i venturekapital.
Stor international bevågenhed
Men en ting er de tørre tal.
Noget helt andet er den opmærksomhed, som iMotions har fået fra det store udland.
Således har eksempelvis iværksætterguruen Kenneth Morse fra eliteuniversitetet MIT (Massachusetts Institute of Technology) ikke blot blåstemplet iMotions som et selskab, man skal holde øje med på den globale it-scene, han er også trådt ind som investor i selskabet og sidder i dets advisory board.
Et andet eksempel stammer fra december i fjor, hvor Peter Harztbech optrådte på it-mediet Red Herrings liste over unge iværksættere: ”25 under 35”.
Red Herring har base i it-iværksætter-mekkaet Silicon Valley og skriver om iværksætteri, teknologi, innovation og venturekapital.
På iværksætterlisten "25 under 35" udvælger magasinet 25 iværksættere under 35 år fra hele verden, som de vurderer, der har ideer, visioner og passion til at blive morgendagens ledere.
10 nationaliteter
Og den internationale opmærksomhed glæder Peter Hartzbech, som sammen med medstifteren og udviklingsdirektøren Jakob de Lemos fra dag ét har stræbt efter at gøre iMotions til et ”true born-global”-selskab.
– Vi har i dag 10 nationaliteter blandt vores 20 medarbejdere herhjemme. Det betyder, at vi hele tiden får nye ideer og perspektiver på vores produkter og forretning baseret på mange forskellige kulturelle og professionelle baggrunde. Vi kan ikke skabe et globalt produkt uden at være et globalt team, siger Peter Hartzbech.
Han fortæller, at selskabet i realiteten også er tvunget til at anlægge en global strategi, da hjemmemarkedet ganske enkelt er for småt til at iMotions kan skabe en fornuftig forretning udelukkende baseret på danske kunder.
Derudover er det umuligt at rekruttere nok medarbejdere med de rigtige kompetencer i Danmark.
– Jeg er meget inspireret af den amerikanske iværksætterkultur, der udspringer af det kulturelle smeltedigel, det amerikanske samfund jo er. Det skal vi europæere lære af, så kan det være, at vi for alvor kan begynde at tage konkurrencen op med de dominerede spillere på it-verdensmarkedet, der jo primært er amerikanske, siger han.
Men at være et ”true born-global”-selskab kræver også hårdt arbejde.
- Nu holder jeg jo af det, men det er lidt mere besværligt, end hvis man udelukkende opererer i Danmark. Jeg har lige været otte dage i Indien for at hyre folk til vores nye udviklingskontor. Der var fuld skrue på, og der blev ikke tid til meget søvn. Derudover strandede vi i Mellemøsten i 40 timer på hjemvejen, før vi endelig kom af sted og sled vores knæ op på monkey-class, så jeg var faktisk pænt mørbanket til Edison-finalen, siger Peter Hartzbech.
Går efter reklamebureauer
iMotions forventer at erobre verden med software, som kan måle den følelsesmæssige effekt af de ting, et menneske lader øjnene glide henover.
Det kan eksempelvis være trykte reklamer, direct marketing-materiale og brochurer.
Softwareværktøjerne understøttes af eyetracking-udstyr og den nyeste forskning inden for kognitiv psykologi og hjerneforskning.
Selskabets første produkt, Emotion Tool, bliver brugt af reklamebureauer, markedsanalytikere og designafdelinger til at måle, hvad man ser og føler, når man kigger på en annonce eller et produkt.
iMotions er ved at patentere produktet i USA, og har store forventninger til produktet, da målingerne kan foretages uden at testpersonen skal påklistres en masse ledninger.
Softwaren fungerer i samarbejde med en eyetracking-skærm, som har indbygget kamera og infrarødt lys for at spore øjets bevægelser.
Testpersonen sidder en armslængde væk fra skærmen – som ligner en helt almindelig fladskærm – og ser på billederne i nogle sekunder.
Når mellem 10 og 30 testpersoner har set på materialet, så sørger iMotions software for at hive data ud om, hvad deltagerne har set på og følt ved at kigge på billederne.
Udover kunder i reklamebranchen forventer iMotions, at det på længere sigt kan udvikle produkter til lufthavns-sikkerhed, computerspil, interaktive film, e-læring med meget mere.